Vuosikertomus
Uutismedian liiton 114. toimintavuosi
Luotettavaa tietoa suomalaisille
Uutismedian liiton ja sen edeltäjien 114. toimintavuotta hallitsi siirtyminen kriisistä toiseen. Koronapandemia hellitti vihdoin kesällä, mutta vielä keväällä toimintaa rajoittivat kokoontumisrajoitukset.
Uusi poikkeuksellinen aika alkoi Venäjän hyökättyä Ukrainaan 24.2. Vapaan median ja riippumattoman journalismin merkitys kirkastui sekä maailmalla että Suomessa. Tiedon luotettavuutta jouduttiin arvioimaan entistä kriittisemmin. Ryhdyimme nopeasti tukemaan Ukrainan riippumattomia alueellisia uutismedioita yhdessä muiden Pohjoismaiden medialiittojen kanssa.
Uutismedian digitalisaatio eteni. Sitä vauhditti paperin ja jakelun hintojen nousu.
Edunvalvonta
Vaikutimme keväästä lähtien tulevaan hallitusohjelmaan teemalla Luotettavaa tietoa suomalaisille. Uutismedian tuottama oikea tieto on edellytys toimivalle demokratialle ja kansakunnan henkiselle huoltovarmuudelle. Tällä perusteella ajoimme kattavaa mediapolitiikkaa, lehtien arvonlisäveron laskua ja reilumpaa kilpailuasemaa uutismedialle.
Eduskunta käsitteli hallituksen esitystä postilain uudistamiseksi ja sanomalehtien jakelutueksi. Samaan aikaan Posti suunnitteli aluehinnoitteluun siirtymistä ja monia heikennyksiä lehtien jakeluun. Paikallislehdet olivat jäämässä jakelutuen ulkopuolelle.
Uudistettu Yleisradio-laki astui voimaan elokuussa, ja eduskunnan valiokunnissa käsiteltiin esitystä EU:n tekijänoikeusdirektiivin voimaansaattamiseksi. Euroopan komissio julkaisi ehdotuksen eurooppalaiseksi mediavapaussäädökseksi.
Osallistuimme aktiivisesti uutismediakustantajien kansainväliseen edunvalvontaan eurooppalaisella tasolla ja vahvalla pohjoismaisella yhteistyöllä.
Markkinointi ja tutkimukset
Vuoden aikana tehdyt tutkimukset kertoivat, että sanomalehdet ovat suomalaisten mielestä ylivoimaisesti luotettavin media ja että lähes kaikki suomalaiset lukevat sanomalehtiä painettuna tai diginä. Tarjosimme jäsenistöllemme tukea digitilausten kasvattamiseen, kun selvitimme digitaalisen sanomalehden tilaamisen esteitä ja kannusteita.
Tuotimme jäsenmedioiden käyttöön lukuisia markkinointimateriaaleja uutismedian vahvuuksista ja merkityksestä. Kaikki jäsenlehdet allekirjoittivat keväällä Ukraina-teemaisen ilmoituksen sananvapauden suojelemisesta.
Toimme myös ympäristövastuullisuutta esiin huomioimalla markkinointimateriaaleissa ensimmäistä kertaa maailman ympäristöpäivän ja Suomen luonnon päivän.
Mediakasvatus
Uutisten viikolla keskityimme paikallisjournalismiin. Perehdy paikalliseen -teemalla kannustimme lapsia, nuoria ja aikuisia tutustumaan kotikuntansa uutismedioiden tarjontaan. Lisäksi selvitimme opettajien media-asenteita sekä mediakasvatukseen liittyviä toiveita ja kehitysehdotuksia.
Tuotimme uusia oppimateriaaleja koulujen ja oppilaitosten käyttöön mediakasvatuksen tueksi. Julkaisimme Tekoäly toimittajan työkaluna -podcast-sarjan, joka pureutuu teknologian ja journalismin väliseen suhteeseen.
Tarve informaatiolukutaidolle kasvoi, kun vieraat valtiot pyrkivät syöttämään omaa propagandaansa suomalaisten mieliin. Käynnistimme hankkeen, jolla pyritään parantamaan journalismin periaatteiden tuntemista ja suomalaisten kykyä erottaa journalismi muusta netti- ja someviestinnästä.
Kaupunkilehdet ja paikallislehdet
Vastuullinen paikallinen journalismi ja läheisyys olivat kaupunkilehdille ja paikallislehdille suunnatun toimintamme keskiössä. Keväällä kaupunkilehtien Ikkunasi arkeen– ja syksyllä paikallislehtien Pureudu paikalliseen -kampanjat muistuttivat maamme uutismediakentän moninaisuudesta.
Jakelupalveluihin suunnitellut muutokset herättivät huolta paikallisten lehtien tulevaisuudesta. Lisäksi paperin ja energian hinnannousu pakotti monet kaupunkilehdet ja paikallislehdet jakelualueiden pienentämisiin ja ilmestymispäivien vähennyksiin.
Kaupunkilehtien ja paikallislehtien parhaimmisto palkittiin Vuoden parhaat -palkintogaalassa Suurilla Lehtipäivillä Joensuussa.
Suomen Lehdistö
Suomen Lehdistö kehitti digitaalista läsnäoloaan. Keväällä julkaisimme uudistuneen verkkosivuston, jossa jutuilla on aiempaa parempi hierarkia, ulkoasu soveltuu myös syventävän sisällön kerrontaan ja sivusto nostaa kävijän eteen entistä enemmän luettavaa.
Aloitimme journalistisella otteella tehdyn, poikkeuksellisen suosituksi osoittautuneen Tekijä-webinaarisarjan. Webinaareissa haastateltiin uutismedian parhaita osaajia polttavista aiheista, kuten miten syntyy maksuhalukkuuden ylittävä feature-juttu tai uutisanalyysi.
Tapahtumat ja koulutukset
Liiton runsaslukuisia koulutuksia ja tapahtumia jatkettiin monimuotoisesti: joko täysin verkossa tai hybridinä. Suuret Lehtipäivät kokosi jäsenkunnan iloiseen tapaamiseen marraskuussa Joensuussa.
Järjestämämme tapahtumat tavoittivat vuoden aikana yli 1700 henkilöä.
Jäsenpalvelut
Koronavuodet vahvistivat liiton jäsensuhdetta. Keväällä tehdyn jäsenkyselyn vastaajista 55 prosenttia katsoi liiton toiminnan parantuneen viimeisen vuoden aikana. Liittoa pidettiin entistä luotettavampana, helposti lähestyttävänä ja jäsenistön etuja ajavana.