Årsberättelse
Nyhetsmediernas förbund, 113:e verksamhetsåret
Framåt med fart
Nyhetsmediernas förbunds första och tidningsutgivarnas förbundshistorias 113:e verksamhetsår gick snabbt och i gott humör. Fortsättningen av pandemivågorna var redan bekant och alla förbundets funktioner sköttes på distans, som hybrider och delvis även fysiskt.
Tillsammans med resten av mediebranschen ökade nyhetsmedia från den kraftiga minskningen av annonsintäkter våren 2020. År 2021 användes över 13 procent mer på mediereklam i Finland än året innan. För dagstidningarna var den totala ökningen av reklam nästan 9 procent. Digital annonsering i dagstidningarna ökade med nästan 24 procent. Digitaliseringen av läsning fortsatte också.
Ekonomins återhämtning och stärkandet av tron på framtiden återspeglades i nyrekryteringar i flera medieföretag och lanseringen av nya produkter.
Intressebevakning
Som en uppföljning av coronastödet för journalistik deltog vi aktivt i förberedelserna för ett mer permanent mediestöd, men förslaget från kommunikationsministeriet fick inte finansiering från regeringen.
Vi bevakade nyhetsmediernas intressen i både Finlands och EU:s beslutsfattande, bland annat när det gällde att förbereda postlagen och distributionsstödet, sänka momsen på tidskrifter, reformera lagen om Rundradion Ab, reformera upphovsrättslagen, reglera telefonförsäljningen och förbereda EU:s nya digitala regelverk.
Vi deltog aktivt i det internationella intressebevakningsarbetet för nyhetsmedieföretag, framför allt på europeisk nivå.
Marknadsföring och undersökningar
För att stödja medlemsföretagens affärsutveckling har vi tagit fram statistik, studier och analyser som skapar framtidsmöjligheter.
Materialet vi producerade för att stödja våra medlemstidningars läsarmarknadsföring, Jag klarar mig, påminde om att nyhetsmedia inte bara berättar de senaste nyheterna, utan också erbjuder olika perspektiv, kamratstöd och fönster till olika former av mänsklighet varje dag. På dagen för yttrandefriheten tog vi upp talarens ansvar för sina ord och för de gärningar hen har gett upphov till.
Dagstidningarna och stadstidningarna befann sig i topp när vi undersökte mediernas betydelse för röstningsbesluten både i kommunalvalen och i de första regionalvalen. Vår studie Regionalvalen 2022 var en av de första som visade att väljarna inte hade någon bra uppfattning om syftet med dessa val.
Nyhetsmediernas förbund har åtagit sig att uppfylla mediebranschens och den grafiska industrins miljömål. Enligt dem ska företagens egna direkta utsläpp nollställas före 2030 och att de indirekta utsläppen ska minskas.
Mediefostran
Dagstidningsveckan ändrades i kölvattnet av förbundets namnbyte till Nyhetsveckan. Veckan belyste vikten av tillförlitlig information och ansvarsfull journalistik. Temaveckans slogan var ”Felaktig information sprider sig snabbare än något virus”. Enkäten Ungdom, nyheter och självförtroende som publicerades under Nyhetsveckan visade att nyheter är en viktig del av medielivet för ungdomar i åldern 13–18 år.
Vi har tagit fram flera nya läromedel för skolor och läroanstalter för att stödja mediefostran. Vi har utökat vår verksamhet inom mediefostran inte bara för barn och ungdomar utan även för vuxna och undervisning i specialgrupper.
Stadstidningar och lokaltidningar
Kostnads- och tillförlitlighetsproblemen i samband med distributionen av den tryckta tidningen, liksom digitaliseringen av medieanvändningen, uppmuntrar stads- och lokaltidningar att leta efter sin egen digitala väg.
Under pandemin spelade lokaltidningar en betydande roll när det gällde att tillhandahålla reviderad information och tillhandahålla ett forum för säker diskussion. Valtakunnan uutiset (eller Nationens nyheter) var plötsligt på samma sätt mycket lokala och folk hade en stor önskan att följa nyheterna i ämnet.
Fokusera på de lokala, materialet för mediefostran som skapades på initiativ av stads- och lokaltidningar, inspirerade till en närmare titt på lokala nyhetsmedier i det egna området.
De bästa stads- och lokaltidningarna belönades på prisgalan Årets bästa under de Stora Tidningsdagarna i Seinäjoki.
Suomen Lehdistö
Suomen Lehdistö förnyades i början av året: tidningens format minskade till tabloidstorlek, utseendet blev färggladare än tidigare, berättelserna om människor inom sektorn skärptes och det talas mer om utvecklingen av utländska, särskilt nordiska, medier.
Antalet webbesökare ökade med 80 procent jämfört med föregående år. I slutet av året förberedde vi en webbreform.
Evenemang och utbildningar
Vi erbjöd ett brett utbud av utbildningar, främst som webbinarier. Årets höjdpunkt var ett mycket populärt livemöte i november under de Stora Tidningsdagarna i Seinäjoki, precis innan omikronviruset spreds och nya restriktioner infördes. De utbildningsevenemang vi anordnade nådde mer än 1 700 personer under året.
Medlemsrådgivning
Våra experter ger också juridisk rådgivning till våra medlemmar och hjälper dem med konkreta frågor som uppstår i deras redaktioners vardag. Under våren har frågan om distribution av tidningsartiklar och upphovsrätt förfinats till materialet Om du vill dela tidningsartiklar, gör det rätt i samarbete med ett medlemsföretag, advokater och media. Materialet gör det möjligt för våra medlemmar att påminna om principerna för att dela artiklar i alla sina publiceringskanaler.