Årsberättelse
Nyhetsmediernas förbund, 114:e verksamhetsåret
Tillförlitlig information för finländare
Det 114:e verksamhetsåret för Nyhetsmediernas förbund och dess föregångare dominerades av övergången från en kris till en annan. Coronapandemin lättade slutligen på sommaren, men under våren begränsades verksamheten fortfarande av samlingsrestriktioner.
En ny undantagstid började när Ryssland anföll Ukraina den 24 februari. Vikten av fria medier och obunden journalistik blev tydligare både globalt och i Finland. Man var tvungen att bedöma informationens tillförlitlighet mer kritiskt. Vi började snabbt stödja de obundna regionala nyhetsmedierna i Ukraina tillsammans med andra nordiska medieförbund.
Digitaliseringen av nyhetsmedia gick framåt. Stigande priser på papper och utdelning snabbade upp utvecklingen.
Intressebevakning
Från och med våren påverkade vi det kommande regeringsprogrammet med temat Tillförlitlig information för finländare. Den korrekt information som produceras av nyhetsmedier är en förutsättning för en fungerande demokrati och nationens psykologiska underhållssäkerhet. Utifrån detta drev vi en omfattande mediepolitik, en sänkning av tidningarnas mervärdesskatt och en rättvisare konkurrensposition för nyhetsmedier.
Riksdagen behandlade regeringens förslag att förnya postlagen och stödja utdelningen av tidningar. Samtidigt planerade Posti att övergå till områdesprissättning och genomföra många försvagningar i utdelningen av tidningar. Lokaltidningar höll på att uteslutas från utdelningsstödet.
Den nya lagen om Rundradion trädde i kraft i augusti, och ett förslag till genomförande av EU:s upphovsrättsdirektiv diskuterades i riksdagens utskott. Europeiska kommissionen lade fram ett förslag till en europeisk mediefrihetsakt.
Vi deltog aktivt i det internationella intressebevakningsarbetet för nyhetsmedieföretag på europeisk nivå i ett starkt nordiskt samarbete.
Marknadsföring och undersökningar
De undersökningar som genomfördes under året visade att finländare anser tidningar vara de klart mest tillförlitliga medierna och nästan alla finländare läser tidningar i tryckt eller digitalt format. Vi erbjöd våra medlemmar stöd för att öka antalet digitala prenumerationer medan vi undersökte hinder för och incitament till att prenumerera på digitala tidningar.
Vi producerade rikligt med marknadsföringsmaterial för användning av våra medlemsmedier om nyhetsmediernas styrkor och betydelse. I våras undertecknade alla våra medlemstidningar ett upprop om skydd av yttrandefriheten med temat Ukraina.
Vi lyfte också fram miljöansvar genom att för första gången inkludera Världsmiljödagen och Finska naturens dag i vårt marknadsföringsmaterial.
Mediefostran
Under Nyhetsveckan fokuserade vi på lokaljournalistik. Med temat Bekanta dig med det lokala uppmuntrade vi barn, ungdomar och vuxna att lära känna nyhetsmedierna i sin hemkommun. Dessutom utredde vi lärares inställningar till medier samt önskemål och utvecklingsförslag gällande medieutbildningen.
Vi har tagit fram nya läromedel för skolor och läroanstalter för att stödja mediefostran. Vi lanserade podcast-serien Tekoäly toimittajan työkaluna som fördjupar sig i förhållandet mellan teknik och journalistik.
Behovet av informationskompetens ökade när främmande länder försökte mata finländarnas sinnen med sin egen propaganda. Vi startade ett projekt som syftar till att förbättra kunskapen om journalistikens principer och finländarnas förmåga att skilja journalistik från annan kommunikation på nätet och i sociala medier.
Stadstidningar och lokaltidningar
Ansvarsfull lokaljournalistik och närhet stod i centrum för vår verksamhet riktad mot stads- och lokaltidningar. Stadstidningarnas kampanj Ikkunasi arkeen på våren och lokaltidningarnas kampanj Pureudu paikalliseen på hösten påminde oss om nyhetsmediernas mångfald i vårt land.
De planerade ändringarna i utdelningstjänsterna väckte oro för lokaltidningarnas framtid. Dessutom tvingade de stigande pappers- och energipriserna många stads- och lokaltidningar att minska sina utdelningsområden och antalet utgivningsdagar.
De bästa stads- och lokaltidningarna belönades på prisgalan Årets bästa under de Stora Tidningsdagarna i Joensuu.
Suomen Lehdistö
Suomen Lehdistö utvecklade sin digitala närvaro. Under våren publicerade vi vår förnyade webbplats där artiklarna har bättre hierarki än tidigare, layouten lämpar sig även för djupgående innehåll och webbplatsen lyfter fram ännu mer innehåll för besökaren att läsa.
Vi startade den journalistiska webbinarieserien Tekijä som blev exceptionellt populär. I webbinarierna intervjuades de bästa nyhetsmedieexperterna om brännande ämnen, till exempel hur man skapar en feature-artikel eller nyhetsanalys som överstiger betalningsviljan.
Evenemang och utbildningar
Förbundets talrika utbildningar och evenemang fortsatte på ett mångsidigt sätt: antingen helt online eller som hybridevenemang. I november samlade evenemanget Stora Tidningsdagar medlemskåren till ett glädjande möte i Joensuu.
De evenemang vi anordnade nådde mer än 1 700 personer under året.
Medlemstjänster
Coronaåren stärkte förbundets relation till medlemmarna. 55 procent av respondenterna i medlemsundersökningen som genomfördes under våren uppgav att förbundets verksamhet hade förbättrats under det senaste året. Medlemmarna ansåg att förbundet var tillförlitligare än förr och lättillgängligt samt tjänade sina medlemmars intressen.