Uutiset
18.3.2020Koronaepidemia ja poikkeusolot heikentävät uutismedioiden talouspohjaa
Koronaepidemian ja maahan julistetun poikkeusolon vaikutukset heikentävät merkittävästi myös uutismedian taloudellisia toimintaedellytyksiä. Samaan aikaan uutismedia tekee kaikkensa, jotta suomalaiset saisivat kriisiaikanakin luotettavaa ja ajantasaista tietoa.
17.3.2020
Median toimintaa turvataan pienten lasten koulunkäyntioikeudella
Ministeriöt ovat linjanneet yhteiskunnan kannalta kriittisillä aloilla toimivan henkilöstön, joiden lapset saavat jatkaa koulunkäyntiä lähiopetuksessa – Ylen ja kaupallisen päämedian operatiivinen henkilökunta ja toimittajat sekä Postin ja muiden jakelutoimijoiden operatiivinen henkilökunta kuuluvat näihin aloihin.
17.3.2020
Suomalaisista 93 prosenttia lukee sanomalehtiä
Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) 2019 mittauksen mukaan 93 prosenttia suomalaisista lukee viikoittain sanomalehtiä. Sanomalehtien lukeminen on hyvin yleistä kaikissa ikäryhmissä, vaihteluväli on 89–95 prosenttia. Nämä tavoittavuusluvut syntyvät painetun sanomalehden numerokohtaisesta tavoittavuudesta ja digitaalisen lehden viikoittaisesta tavoittavuudesta.
16.3.2020
Koronavirustilanteen vaikutukset Sanomalehtien Liiton toimintaan
Sanomalehtien Liitto haluaa omalta osaltaan ehkäistä koronaviruksen leviämistä. Siirrämme, peruutamme tai toteutamme etäratkaisuina kevään yleisötilaisuutemme ja teemme etätöitä.
11.2.2020
Suomalaiset arvioivat omat mediataitonsa selkeästi paremmiksi kuin muiden
Suomalaiset pitävät mediataitoja tärkeinä kansalaistaitoina. Omat mediataidot koetaan hyviksi, mutta muiden taidot arvioidaan selvästi heikommiksi, ilmenee tuoreesta Suomalaisten mediataidot -tutkimuksesta. Tutkimuksessa 12 vuotta täyttäneet suomalaiset arvioivat sekä omia että muiden suomalaisten mediataitoja ja niiden tärkeyttä. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi, millaisia asioita suomalaiset liittävät journalismiin, mitkä mediat toimivat journalististen periaatteiden mukaisesti ja mitkä ovat luotettavimmat ja kiinnostavimmat mediat.
3.2.2020
Nuoret toivovat ilmastouutisilta ratkaisuja ja tahtovat äänensä vahvemmin kuuluviin mediassa
Valtaosa nuorista on huolissaan ilmastonmuutoksesta, mutta myös nuorissa on ilmastoskeptikoita, tuore tutkimus osoittaa.
31.1.2020
Sanomalehtiviikko antaa työkaluja ilmastouutisoinnin tarkasteluun
Koulujen ja uutismedian yhteistä Sanomalehtiviikkoa vietetään 3.–7.2.2020. Viikko antaa lapsille ja nuorille työkaluja kriittiseen medialukutaitoon, oman media-arjen peilaamiseen sekä aktiiviseen osallistumiseen ja vaikuttamiseen. Tänä vuonna Sanomalehtiviikon teemana on ilmastonmuutos. Lisäksi vietetään Sanomalehtiviikon 25-vuotisjuhlaa.
31.1.2020
Kotimaisen median arvostus yhä vahvaa
Lähes kaikki suomalaiset pitävät tärkeänä, että Suomessa säilyy vahva ja monipuolinen, suomalaisia sisältöjä tuottava mediatarjonta.
29.1.2020
Lähes kolmasosa mediaeuroista sijoitettiin sanomalehdistöön vuonna 2019
Mediamainontaan käytettiin 1,259 miljardia euroa vuonna 2019. Sanomalehdistön osuus kaikista mediainvestoinneista oli yhteensä 31 prosenttia. Tällä osuudella sanomalehdistö oli ylivoimaisesti suurin mediaryhmä.
22.1.2020
Verkkokurssi vahvistaa toimittajien kyberosaamista
Lähteiden suojaaminen digiaikana on yhä vaikeampaa. Mediapooli on julkaissut jokaisen journalistin käyttöön tarkoitetun Toimittajan digiturva -verkkokurssin, joka tarjoaa käytännön työvälineitä lähdesuojan varmistamiseksi.