Uutismedian liitto

  • Sanomalehtihaku
  • Sanomalehtitieto
    • Sanomalehtien lukeminen
    • Mediamainonta
    • Jakelu
    • Sanomalehtien myynnin kehitys ja kustannusrakenne
    • Journalismi
      • Sananvapaus
    • Tekijänoikeus
    • Kansainväliset järjestöt
    • Media-alan järjestöt ja säätiöt
    • Termit ja luokittelut
    • Suomen ensimmäinen sanomalehti
  • Mediakasvatus
  • Ajankohtaista
  • Uutismedian liitto
    • Hallitus ja strategiaryhmät
    • Lausunnot
    • Informaatiolukutaitohanke 2023–2024
    • Toimisto
    • Säännöt
    • Jäsenyys
      • Jäsenmaksu
      • Jäsenyyden hakeminen
    • Kilpailut
    • Medialle
    • Nyhetsmediernas förbund
    • News Media Finland
  • EN
  • SV
Kirjaudu jäsensivuille
Yhteystiedot
  • EN
  • SV
Yhteystiedot
Kirjaudu jäsensivuille
  • Etusivu
  • /
  • Uutismedian liiton uutiset
  • /
  • Artikkelit
  • /
  • Reilu neljäsosa mainoseuroista sijoitettiin sanomalehdistöön vuonna 2020
Paluu uutiset-listaukseen

Reilu neljäsosa mainoseuroista sijoitettiin sanomalehdistöön vuonna 2020

28.1.2021

Mediamainontaan käytettiin 1,126 miljardia euroa vuonna 2020. Edellisvuoteen verrattuna mainonnan määrä laski 11,3 prosenttia. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat media-alan liitot.

Sanomalehdistöön sijoitettiin useampi kuin joka neljäs mainoseuro (27 %) vuonna 2020. Painettujen ja digitaalisten sanoma- ja kaupunkilehtien osuus kaikista mainostajien mediainvestoinneista oli yhteensä 307,1 miljoonaa euroa.

Painetun mainonnan osuus sanomalehtien ja kaupunkilehtien mediamyynnistä oli 72 prosenttia (220,7 milj. €) ja digitaalisen 28 prosenttia (86,3 milj. €). Edelliseen vuoteen verrattuna painettujen sanomalehtien mediamyynti laski 24,8 prosenttia ja painettujen kaupunkilehtien 32,5 prosenttia. Sanoma- ja kaupunkilehtien digitaalinen mediamyynti laski 4,7 prosenttia.

Eniten mainoseuroja, lähes 400 miljoonaa euroa, sijoitettiin verkkomainontaan.

Lue lisää:

  • Mediamainonnan määrä laski -11,3 % vuonna 2020 koronakriisin myötä (Kantar, lehdistötiedote 28.1.2021)

Mediamainonta vuonna 2020 mediaryhmittäin

Mediaryhmien osuudet sisältäen digitaalisen mainonnan. Lähde: Kantar.

Jaa
Uutismedian Liiton logo
Uutismedian liitto on sanomalehtien ja kaupunkilehtien julkaisijoiden ja muiden yksityisten uutismedioiden toimialajärjestö. Vahvistamme uutismedian elinvoimaisuutta, tuotamme tietoa ja toimimme informaatio- ja medialukutaidon sekä luotettavan mediasisällön puolesta. Me tunnemme uutismedian!
  • Sanomalehtihaku
  • Sanomalehtitieto
  • Mediakasvatus
  • Ajankohtaista
  • Uutismedian liitto

Uutismedian liitto
Eteläranta 10
00130 HELSINKI

09 2287 7300

info@uutismediat.fi

Tilaa uutiskirje

Tarkemmat yhteystiedot Näytä evästeasetukset
Logo jossa Ukrainaa tukeva valkoinen teksti keltaisen auringonkukka ikonin ympärillä.