Reilu neljäsosa mainoseuroista sijoitettiin sanomalehdistöön vuonna 2020
28.1.2021Mediamainontaan käytettiin 1,126 miljardia euroa vuonna 2020. Edellisvuoteen verrattuna mainonnan määrä laski 11,3 prosenttia. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat media-alan liitot.
Sanomalehdistöön sijoitettiin useampi kuin joka neljäs mainoseuro (27 %) vuonna 2020. Painettujen ja digitaalisten sanoma- ja kaupunkilehtien osuus kaikista mainostajien mediainvestoinneista oli yhteensä 307,1 miljoonaa euroa.
Painetun mainonnan osuus sanomalehtien ja kaupunkilehtien mediamyynnistä oli 72 prosenttia (220,7 milj. €) ja digitaalisen 28 prosenttia (86,3 milj. €). Edelliseen vuoteen verrattuna painettujen sanomalehtien mediamyynti laski 24,8 prosenttia ja painettujen kaupunkilehtien 32,5 prosenttia. Sanoma- ja kaupunkilehtien digitaalinen mediamyynti laski 4,7 prosenttia.
Eniten mainoseuroja, lähes 400 miljoonaa euroa, sijoitettiin verkkomainontaan.
Lue lisää:
Mediaryhmien osuudet sisältäen digitaalisen mainonnan. Lähde: Kantar.