Lähes jokainen suomalainen lukee sanomalehtiä
26.1.2021Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2020) mittauksen mukaan 95 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. Sanomalehtien lukeminen on hyvin tasapuolista: sanomalehdet tavoittavat eri ikäisistä suomalaisista 92–97 prosenttia, kaikissa ammattiryhmissä työskentelevistä 92–98 prosenttia ja eri tuloisista kotitalouksista 93–98 prosenttia.
Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 86 prosenttia suomalaisista, 25–44-vuotiaista 93 prosenttia. Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, joskin heistäkin jo kolme neljästä (74 %) lukee digitaalisia sanomalehtiä joko paperilehden ohella tai pelkästään digitaalisina.
Painettua sanomalehteä lukee kaikista suomalaisista 56 prosenttia. Yli 65-vuotiaista painettua sanomalehteä lukee neljä viidestä (78 %), 15–34-vuotiaista joka kolmas (32 %).
”Suomessa on koko maan kattavan sanomalehdistön avulla erinomainen mahdollisuus hyödyntää luotettavaa mediasisältöä, ja tämän mahdollisuuden suomalaiset ovat ottaneet omakseen erittäin hyvin”, iloitsee Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen.
”Sanomalehtien erilaiset lukemisen keinot on otettu laajasti käyttöön. Digitaalisten sisältöjen käyttö on lisääntynyt varsin ennakoidusti, kun monipuolistuneiden esitysmuotojen kiinnostavuus ja jatkuvan uutisseurannan tarve ovat kasvaneet. Jokaisella on erinomainen mahdollisuus valita juuri itselleen parhaiten sopivat tavat seurata faktoihin perustuvaa uutissisältöä. Perinteinen ilmaisu suomalaisista sanomalehtikansana pitää edelleen täysin kutinsa.”
Lisätietoja:
Sirpa Kirjonen, markkinointi- ja tutkimusjohtaja, Uutismedian liitto
sirpa.kirjonen@uutismediat.fi, p. 040 777 7210
KMT-tutkimukseen liittyvät tiedustelut:
Kaija Sinko, toimitusjohtaja, MediaAuditFinland
kaija.sinko@mediaauditfinland.fi, p. 0400 489 876
Kansallisen Mediatutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy. KMT-tutkimukseen vastaa vuosittain 23 000 vähintään 15-vuotiasta suomalaista. Tietoja kerätään tasaisesti läpi vuoden. KMT:n tavoittavuusluvut syntyvät painetun sanomalehden numerokohtaisesta tavoittavuudesta ja digitaalisen lehden viikoittaisesta tavoittavuudesta. Koska digitaalisen lukemisen mittaaminen on uudistunut, KMT:n kokonaistavoittavuusluvut eivät ole vertailukelpoisia edellisen vuoden tuloksiin.