Uutismedian liiton uutiset
11.2.2019Usko vaalihäirintään on kasvanut
Suomalaisista on entistä todennäköisempää, että joku ulkopuolinen taho pyrkii vaikuttamaan äänestämiseen tulevissa eduskunta- ja europarlamenttivaaleissa.
11.2.2019
Usko ulkopuolisen tahon vaikutuspyrkimyksiin kevään vaaleissa on kasvanut
Suomalaisista on entistä todennäköisempää, että joku ulkopuolinen taho pyrkii vaikuttamaan suomalaisten äänestyskäyttäytymiseen tulevissa eduskunta- ja europarlamenttivaaleissa.
4.2.2019
Johanna Haapiainen-Makkonen juridiseksi asiantuntijaksi
Oikeustieteen maisteri Johanna Haapiainen-Makkonen on nimitetty Medialiitossa Suomen Kustannusyhdistyksen ja Sanomalehtien Liiton juridiseksi asiantuntijaksi 1.3. alkaen. Hän vastaa liittojen jäsenyritysten oikeudellisesta neuvonnasta ja osallistuu elinkeinopoliittiseen edunvalvontaan.
31.1.2019
Joka kolmas mediaeuro sijoitettiin sanomalehdistöön vuonna 2018
Mediamainontaan käytettiin 1,246 miljardia euroa vuonna 2018. Luku on 2,3 prosenttia suurempi kuin edellisenä vuonna. Sanomalehdistön osuus kaikista mediainvestoinneista oli yhteensä 33 prosenttia.
28.1.2019
Yläkouluikäiset: Päättäjien ja median tulisi kuulla nuoria nykyistä enemmän
Yläkouluikäiset toivovat päättäjiltä ja medialta, että nuoret otetaan vakavasti ja heidän näkemyksiään kuullaan nykyistä enemmän.
28.1.2019
Nuoret haluavat vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon nykyistä enemmän
Yläkouluikäiset nuoret tahtovat vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon nykyistä enemmän, selviää Sanomalehtien Liiton Kantar TNS:lta tilaamasta Nuoret ja vaikuttaminen -tutkimuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin, mihin 13–15-vuotiaat nuoret tahtovat vaikuttaa ja mitkä ovat heille tärkeimpiä vaikuttamisen tapoja.
24.1.2019
Sanomalehtiviikko tarjoaa tietoa ja työkaluja muutoksentekijöille
Koulujen ja lehtien yhteistä Sanomalehtiviikkoa vietetään 28.1.–1.2.2019. Viikko antaa lapsille ja nuorille työkaluja kriittiseen medialukutaitoon, oman media-arjen peilaamiseen sekä aktiiviseen osallistumiseen ja vaikuttamiseen.
4.1.2019
Tasapuolinen ja kattava tiedon saatavuus estää yhteiskunnan eriarvoistumista
Suomalaisista 74 prosenttia uskoo, että tiedon ja sisältöjen tasapuolisella ja kattavalla saatavuudella on merkittävä rooli eriarvoistumisen estämisessä
19.12.2018
Sosiaalisen median laatumielikuva on heikentynyt
Yleisradion ja sanomalehtien digitaaliset palvelut ovat suomalaisten mielestä ylivoimaisesti laadukkaimmat verkossa julkaistavat uutismediat. Molemmat arvioidaan yhtä laadukkaiksi kuin vuotta aiemmin. Sen sijaan sosiaalisen median saamat arvosanat ovat laskeneet merkittävästi.
13.12.2018
Tietoa äänestyspäätösten tueksi haetaan sanomalehdistä ja televisiosta – kolmasosa uskoo ulkopuolisen tahon vaikutuspyrkimyksiin kevään vaaleissa
Suomalaiset hakevat ensi vuoden eduskunta- ja europarlamenttivaalien äänestyspäätöksiin selvästi eniten tukea painetuista tai digitaalisista sanomalehdistä ja televisiosta. Kolmasosa suomalaisista pitää ulkopuolisen tahon vaikuttamisyrityksiä vaalituloksiin todennäköisenä.