Uutismedian liitto

  • Sanomalehtihaku
  • Sanomalehtitieto
    • Sanomalehtien lukeminen
    • Mediamainonta
    • Jakelu
    • Sanomalehtien myynnin kehitys ja kustannusrakenne
    • Journalismi
      • Sananvapaus
    • Tekijänoikeus
    • Kansainväliset järjestöt
    • Media-alan järjestöt ja säätiöt
    • Termit ja luokittelut
    • Suomen ensimmäinen sanomalehti
  • Mediakasvatus
  • Ajankohtaista
  • Uutismedian liitto
    • Hallitus ja strategiaryhmät
    • Lausunnot
    • Informaatiolukutaitohanke 2023–2024
    • Toimisto
    • Säännöt
    • Jäsenyys
      • Jäsenmaksu
      • Jäsenyyden hakeminen
    • Kilpailut
    • Medialle
    • Nyhetsmediernas förbund
    • News Media Finland
  • EN
  • SV
Kirjaudu jäsensivuille
Yhteystiedot
  • EN
  • SV
Yhteystiedot
Kirjaudu jäsensivuille
  • Etusivu
  • /
  • Uutismedian liiton uutiset
  • /
  • Artikkelit
  • /
  • Uutismedioiden verkkosivut ovat suomalaisten suosituin uutislähde
Paluu uutiset-listaukseen

Uutismedioiden verkkosivut ovat suomalaisten suosituin uutislähde

16.6.2020

Suomalaisista 68 prosenttia menee uutisia etsiessään suoraan uutismedioiden verkkosivuille ja sovelluksiin. Tämä ilmenee Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2020 -kyselytutkimuksesta, joka vertaa uutisten käyttöä 40 maassa.

Lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisesta kertoo seuraavansa uutisia verkosta. Uutisia seurataan nyt useammin verkosta kuin perinteisistä uutislähteistä (painetut lehdet, radio ja televisio).

Tänä vuonna suomalaisten suosituin uutislähde on sanomalehtien omat verkkosivustot ja sovellukset, kun edellisinä vuosina suosituin on ollut televisiouutiset. Myös muut verkon uutislähteet ovat lisänneet suosiotaan televisiouutisten ja painettujen lehtien käytön vähentyessä.

Sosiaalista mediaa ilmoittaa käyttävänsä uutislähteenä viikoittain jopa 43 prosenttia suomalaisista. Pääasiallinen uutislähde sosiaalinen media on yhdeksälle prosentille suomalaisista. Sosiaalisen median uutiskäytössä on selviä eroja ikäluokittain. Lähes kolmasosa nuorista aikuisista ilmoittaa sosiaalisen median pääasialliseksi uutislähteekseen, kun yli 65-vuotiaista näin tekee vain kaksi prosenttia.

Suomalaiset ovat kiinnostuneita uutisista

Kaksi kolmasosaa suomalaisista kertoo olevansa erittäin tai varsin kiinnostunut uutisista. Tämä näkyykin uutisten seuraamisessa: suomalaisista 89 prosenttia kertoo seuraavansa uutisia vähintään päivittäin.

Uutismedian relevanssiin vaikuttaa se, koetaanko journalismi koko yhteiskunnan kannalta merkitykselliseksi ja tarpeelliseksi. Suomalaisista 77 prosenttia ajattelee, että riippumaton journalismi on yhteiskunnan toiminnan kannalta tärkeää. Suomalaiset myös haluavat uutiset mieluiten lähteistä, joilla ei ole erityistä mielipidettä.

Suomalaiset luottavat yhä uutisiin

Kuten aiempinakin vuosina, suomalaiset luottavat uutisiin eniten kaikista tutkimukseen osallistuneista maista. Hieman yli puolet suomalaisista ilmoittaa luottavansa useimpiin uutisiin, ja kaksi kolmasosaa luottaa useimpiin seuraamiinsa uutisiin. Luottamus vaihtelee muun muassa sukupuolen ja iän mukaan. Naiset luottavat uutisiin miehiä yleisemmin, kun taas nuoret luottavat uutisiin keskimääräistä vähemmän.

Vuodesta 2015 suomalaisten luottamus useimpiin uutisiin on pudonnut 12 prosenttiyksikköä mutta luottamus useimpiin seuraamiinsa uutisiin vain 4 prosenttiyksikköä. Yleisesti ottaen suomalaiset pitävät kuitenkin valtavirran uutismediaa suhteellisen luotettavana. Luottamuksen yleistä heikentymistä voi selittää viime vuosien keskustelu valeuutisista sekä ihmisten kohtaamat epäluotettavat julkaisut ja uutiset.

—

Reuters Institute Digital News Report vertaa uutisten käyttöä 40 maassa. Tutkimus tehdään vuosittain, ja Suomi on ollut mukana vuodesta 2014. Tiedot perustuvat kyselyyn, johon kussakin maassa osallistuu noin 2 000 vastaajaa.

Suomen maaraportissa tutkimustuloksia kommentoivat MTV Uutisten digitaalisten sisältöjen toimituspäällikkö Mona Haapsaari, Julkisen sanan neuvoston puheenjohtaja Eero Hyvönen, PING Helsingin perustaja ja toimitusjohtaja Inna-Pirjetta Lahti, Hufvudstadsbladetin vastaava päätoimittaja Susanna Landor sekä Ylen toimittaja Olli Seuri.

>> Media-alan tutkimussäätiön tiedote ja Suomen maaraportti

Jaa
Uutismedian Liiton logo
Uutismedian liitto on sanomalehtien ja kaupunkilehtien julkaisijoiden ja muiden yksityisten uutismedioiden toimialajärjestö. Vahvistamme uutismedian elinvoimaisuutta, tuotamme tietoa ja toimimme informaatio- ja medialukutaidon sekä luotettavan mediasisällön puolesta. Me tunnemme uutismedian!
  • Sanomalehtihaku
  • Sanomalehtitieto
  • Mediakasvatus
  • Ajankohtaista
  • Uutismedian liitto

Uutismedian liitto
Eteläranta 10
00130 HELSINKI

09 2287 7300

info@uutismediat.fi

Tilaa uutiskirje

Tarkemmat yhteystiedot Näytä evästeasetukset
Logo jossa Ukrainaa tukeva valkoinen teksti keltaisen auringonkukka ikonin ympärillä.