Koronaepidemia ja uutismedia – päivittyvä tietopaketti
Kokoamme tälle sivulle pääasiassa jäsenillemme tärkeää tietoa koronavirusepidemian vaikutuksista sekä vinkkejä toimintaan poikkeusoloissa ja muita tarpeellisia ohjeita ja linkkejä. Sivu päivittyy sitä mukaa, kun tietoa saadaan lisää.
Tietopakettia on viimeksi päivitetty 25.3.2021 klo 15.34.
Kysymyksiä ja vastauksia valmiuslain tiedottamisvelvoitteesta
Medialiiton koostamat vastaukset perustuvat pääosin liiton asiantuntijoiden tulkintaan. Lue lisää >
Kustannustuen kolmas hakukierros aukeamassa huhtikuussa
Koronaepidemiasta kärsineille yrityksille tarkoitettu kustannustuki on saamassa jatkoa. Hallitus päätti 4.3. eduskunnalle annettavasta esityksestä, joka avaisi tuen kolmannen hakukierroksen huhtikuun lopulla. Esitettävä tukikausi on 1.11.2020–28.2.2021. Haku olisi avoinna 22.4.–23.6.2021. Tuen pääehto on edelleen liikevaihdon pieneneminen tukikaudella vähintään 30 prosenttia vuoden takaisesta vertailuajasta. Lue lisää >
Journalismin koronatukea haki 119 yritystä
Journalistisen sisällön edistämiseen myönnettävää valtionavustusta haki 119 media-alan yritystä. Tuki on suunnattu Suomessa toimiville medioille, joiden mainosmyynti ja liikevaihto ovat merkittävästi vähentyneet koronaepidemian vuoksi. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tekee tukipäätökset vuoden 2020 loppuun mennessä. Lue lisää >
Median koronatuki jaetaan mainosmyynnin menetysten perusteella
Valtioneuvosto hyväksyi 1.10. asetuksen, jolla voidaan myöntää valtionavustusta journalistisen sisällön edistämiseen. Tiedotusvälineiden koronatuki jaetaan ensisijaisesti mainosmyynnin vähenemisen perusteella. Tukea myönnetään journalistisen sisällön palkka- ja palkkiokustannuksiin. Käytettävissä on viisi miljoonaa euroa tämän vuoden loppuun mennessä. Avustusta haetaan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta. Tuen haku avautuu lokakuun aikana. Lue lisää >
Valtioneuvosto: Valmiuslain mukaisten toimivaltuuksien käytöstä luovutaan
Poikkeusolot päättyivät tiistaina 16.6.2020. Lue lisää >
Ministeri Harakka: Tiedotusvälineiden toimintakyky turvattava
Liikenne- ja viestintäministeriön tilaamassa selvityksessä ehdotetaan tukimallia, joka koostuu sekä nopeista tukimuodoista että pysyvämmästä journalismin tukijärjestelmästä. Lue lisää >
Journalistiliitto ja Medialiitto yhtä mieltä: Palkkatuki paras tapa turvata kriisiajan tiedonvälitys
Työntekijöitä edustava Journalistiliitto ja alan työnantajien Medialiitto ovat löytäneet yhteisen näkemyksen parhaasta tavasta tukea luotettavaa tiedonvälitystä kriisiajan yli. Liitot ovat vedonneet yhdessä maan hallitukseen, että se päättäisi pikaisesti koronakriisin vaikutuksista kärsineiden medioiden tukemisesta. Lue lisää >
Medialiitto kannattaa kilpailuneutraalia mediatukea journalismille
Yksityistä media-alaa edustava Medialiitto pitää selvityshenkilö Elina Grundströmin ehdotusta tukea journalismia tavoitteeltaan tarpeellisena ja perusteltuna. Tuen pitäisi liiton mukaan olla valikoimatonta, jotta se pitää journalismin riippumattomana ja kohtelee yrityksiä kilpailuneutraalisti. Lue lisää >
Avustuksia uutisorganisaatioille ja journalisteille
Sanomalehtien maailmanjärjestö WAN-IFRA on tehnyt koosteen uutismedialle ja journalisteille tarkoitetuista hätärahastoista eri puolilta maailmaa. Joukossa on useampi maailmanlaajuinen rahasto. Lue lisää >
Media ja valmiuslaki
Medialla on velvoitteita niin poikkeusoloissa kuin muissakin erityistilanteissa. Lue lisää >
Valmiuslaki ja koronaviruksen torjunta
Mediapooli kertoo, miten varaudutaan valmiuslain käyttöönottoon ja mitkä ovat yritysten parhaat käytännöt koronaviruksen torjuntaan. Lue lisää >
Suositus viranomaistiedotteiden merkitsemisestä
Julkisen sanan neuvoston puheenjohtajisto suosittelee, että valmiuslain nojalla mediassa mahdollisesti julkaistavat tiedotteet merkitään selvästi journalistisesta aineistosta erottuvalla tavalla, esimerkiksi otsikkorivillä sanalla ”Viranomaistiedote”. Yleisölle on myös syytä avata, että valmiuslaki edellyttää tiedotteiden julkaisemista sellaisenaan, ilman toimituksellista käsittelyä. Lue lisää >
Koronaepidemia ja poikkeusolot heikentävät uutismedioiden talouspohjaa
Sanomalehtien Liiton jäsenkysely paljastaa, että koronaepidemian ja maahan julistetun poikkeusolon vaikutukset heikentävät merkittävästi myös uutismedian taloudellisia toimintaedellytyksiä. Samaan aikaan uutismedia tekee kaikkensa, jotta suomalaiset saisivat kriisiaikanakin luotettavaa ja ajantasaista tietoa. Lue lisää >
Medialiitto ehdottaa tilapäistä mediatukea koronakriisin vaikutusten lievittämiseksi
Medialiitto esittää hallitukselle pikaisiin tukitoimiin ryhtymistä journalistisen tiedonvälityksen turvaamiseksi Suomessa koronakriisin aikana ja sen yli. Lue lisää >
Korona ja media-ala
Medialiitto kokoaa tietoa koronaepidemiasta ja media-alan toiminnasta poikkeusoloissa. Sivulle päivitetään tietoa muun muassa taloudellisista seurauksista ja toimista sekä saatavilla olevasta työsuhdeneuvonnasta (päivittyvä). Lue lisää >
Suomen Lehdistö: ”Kriisitilanteessa ihmisillä on ennennäkemätön tarve saada eettisesti tuotettua journalismia”
Koronavirus pakottaa sanomalehtien työntekijöitä etätöihin ja muihin poikkeusjärjestelyihin. Toimitusten resurssit on keskitetty koronatilanteen seurantaan. Taloudelliset vaikutukset tulevat olemaan merkittäviä. Lue lisää >
Televisio ja sanomalehdet tärkeimmät ja luotettavimmat tiedonlähteet koronauutisoinnissa
Suomalaiset kokevat saavansa televisiosta ja sanomalehdistä tärkeimmät ja luotettavimmat tiedot koronaviruksen vaikutuksista yhteiskuntaan ja omaan elämäänsä, selviää IROResearch Oy:n maalis-huhtikuun vaihteessa tekemästä tutkimuksesta. Tutkimuksen tilasi Sanomalehtien Liitto. Lue lisää >
Korona-aika on lisännyt nuorten uutisnälkää
Sanomalehtien Liitto selvitti, miten korona on vaikuttanut 13–18-vuotiaiden nuorten mediankäyttöön ja mitkä ovat heidän tärkeimmät tietolähteensä sekä koronan suhteen että yleisesti isoissa uutisaiheissa. Nuorten mediankäyttö ja korona -tutkimuksen toteutti Kantar TNS. Lue lisää >
Korona ei tartu sanomalehdestä
Uutismedia yhdessä jakeluyritysten kanssa turvaa kansalaisten tiedonsaannin myös poikkeusoloissa ja tekee kaikkensa, jotta luotettava ja ajantasainen tieto on turvallisesti kaikkien saatavilla. Tuoreimman tiedon mukaan korona tai muukaan virus ei tartu painetun sanomalehden tai postilähetysten välityksellä. Lue lisää >
Työsuhde ja yritystoiminta
Toimintaohjeita yrityksille koronavirustilanteessa
Koronaviruksella on merkittäviä vaikutuksia yritystoimintaan. Hallitus pyrkii eri toimenpiteillä turvaamaan sen, että yritykset pystyvät jatkamaan toimintaansa kannattavasti kriisin jälkeen. Työ- ja elinkeinoministeriön sivulle kootaan tietoa ja kerrotaan, minne yrittäjän kannattaa ottaa yhteyttä. Lue lisää >
Media-alalla sovittu lomautusmenettelyn nopeuttamisesta koronaepidemian johdosta
Medialiitto on sopinut Teollisuusliiton, Ammattiliitto Pron ja Suomen Journalistiliiton kanssa alan työehtosopimusten määräaikaisesta muuttamisesta niin, että lomautukset voidaan tehdä nopeutetussa menettelyssä. Työehtosopimusmuutokset tulivat voimaan 24.3., ja ne koskevat kaikkia alan työehtosopimuksia ja henkilöstöryhmiä. Lue lisää >
Työsuhdeneuvontaa Medialiiton jäsensivuilta ja sähköpostitse
Medialiiton jäsenet saavat koronaan liittyvää työsuhdeneuvontaa jäsensivuilta ja päivystyksestä sähköpostitse. Lue lisää >
EK: Kymmenen kysymystä koronasta ja työehdoista
EK:n työmarkkinajuristit ovat koonneet 10 kysymystä ja vastausta otsikolla koronavirus ja työehdot. Lue lisää >
Työterveyslaitoksen toimintaohje työnantajille
Työterveyslaitoksen ohjeeseen on koottu toimenpidesuositukset työnantajille korona-aikana. Lue lisää >
Vinkit
Vinkkaa opettajille: Mediakasvatusmateriaaleista työkaluja etäopetukseen
Kaikki Sanomalehtien Liiton tuottamat mediakasvatusmateriaalit ovat verkossa vapaasti opettajien hyödynnettävissä. Monet niistä soveltuvat hyvin myös etäopetukseen ja oppilaiden itsenäiseen työskentelyyn. Lue lisää >
Suomen Lehdistö: Koronavirus muutti myynnin fokuksen: ”Viestimme, ettei kannata hävitä vaan tuoda esiin brändiä”
Mediamyynti kärsii rajusti poikkeusoloissa. Kaleva Mediassa on kannustettu mainostaja-asiakkaita digiin. Sanomalla on lisätty aktiivisuutta asiakkaan suuntaan. Loimaan Lehti löysi paikkaavaa ilmoittelua. Lue lisää >
WAN-IFRA: Corona in the Newsroom
Kansainvälisiä kokemuksia, parhaita käytäntöjä ja resursseja toimituksen ja kustantamisen haasteiden hallintaan korona-aikana. Lue lisää >
Koronavirusuutisoinnin vaikutukset suomalaisten tunteisiin ja käyttäytymiseen
Mediatalo Keskisuomalainen ja NayaDaya Oy analysoivat, miten koronavirusepidemiaan liittyvät uutiset vaikuttavat suomalaisten tunteisiin ja käyttäytymiseen. Tilannekuva päivitetään joka viikko. Lue lisää >
Kangasalan Sanomat listaa paikallisia yrittäjiä
Kangasalan Sanomat auttaa kangasalalaisia yrittäjiä ja asiakkaita löytämään toisensa. Lehti listaa päivittyvään juttuunsa niiden paikallisten yrittäjien palveluita, jotka ovat ilmoittaneet tietonsa jutun lopussa löytyvällä lomakkeella. Lue lisää >
Me autamme -palsta Koillissanomissa
Koillissanomien Me autamme -palstalla yhdistykset voivat kertoa, millaista apua on tarjolla ja missä. Palsta ilmestyy kerran viikossa paperilehdessä ja on verkkosivuilla näkyvillä koko ajan. Lue lisää >
Perhonjokilaakson Apua tarjolla -palsta
Perhonjokilaaksossa ilmestyy poikkeusolon päättymiseen saakka Apua tarjolla -palsta, jolla yksityiset, yhdistykset ja yhteisöt voivat ilmoittaa veloituksetta tarjoamastaan avusta. Palsta ilmestyy printtilehdessä ja verkossa torstaisin. Lue lisää >