Uutismedian liitto

  • Sanomalehtihaku
  • Sanomalehtitieto
    • Sanomalehtien lukeminen
    • Mediamainonta
    • Jakelu
    • Sanomalehtien myynnin kehitys ja kustannusrakenne
    • Journalismi
      • Sananvapaus
    • Tekijänoikeus
    • Kansainväliset järjestöt
    • Media-alan järjestöt ja säätiöt
    • Termit ja luokittelut
    • Suomen ensimmäinen sanomalehti
  • Mediakasvatus
  • Ajankohtaista
  • Uutismedian liitto
    • Hallitus ja strategiaryhmät
    • Lausunnot
    • Informaatiolukutaitohanke 2023–2024
    • Toimisto
    • Säännöt
    • Jäsenyys
      • Jäsenmaksu
      • Jäsenyyden hakeminen
    • Kilpailut
    • Medialle
    • Nyhetsmediernas förbund
    • News Media Finland
  • EN
  • SV
Kirjaudu jäsensivuille
Yhteystiedot
  • EN
  • SV
Yhteystiedot
Kirjaudu jäsensivuille
  • Etusivu
  • /
  • Uutismedian liiton uutiset
  • /
  • Artikkelit
  • /
  • Koronaepidemia ja poikkeusolot heikentävät uutismedioiden talouspohjaa
Paluu tiedotteet-listaukseen

Koronaepidemia ja poikkeusolot heikentävät uutismedioiden talouspohjaa

18.3.2020

Koronaepidemian ja maahan julistetun poikkeusolon vaikutukset heikentävät merkittävästi myös uutismedian taloudellisia toimintaedellytyksiä. Samaan aikaan uutismedia tekee kaikkensa, jotta suomalaiset saisivat kriisiaikanakin luotettavaa ja ajantasaista tietoa.

Sanomalehtien Liiton tällä viikolla tekemässä jäsenkyselyssä 96 prosenttia vastaajista arvioi koronavirustilanteen heikentävän yrityksen toimintaa ja taloudellista tilannetta vähintään jonkin verran.

Vastaajista 59 prosenttia katsoi tilanteen heikentyvän melko tai erittäin paljon. Eniten suuria negatiivisia vaikutuksia nähtiin sanomalehtiä (78 %) ja kaupunkilehtiä (78 %) julkaisevien vastaajien keskuudessa. Paikallislehtivastaajista 53 prosenttia arvioi vaikutukset melko tai erittäin paljon toimintaa ja taloutta heikentäviksi.

Kyselyyn vastasi liiton jäsenyritysten toimitusjohtajia ja päätoimittajia kaupunki-, paikallis- ja sanomalehdistä.

Mediamyyntiin vaikutukset ovat tuntuvat. Erityisesti kaupunki- ja paikallislehtien mediamyynti on tapahtuma-, palvelu- ja aktiviteettipainotteista, ja liki kaikki kaupunkilehtien tulot tulevat mediamyynnistä. Liikkumisen vähenemisellä ja tapahtumien perumisella on välittömiä vaikutuksia: tulevien lehtien ilmoitusvarauksia on jo peruutettu suuressa määrin.

Jäsenyritysten edustajista 89 prosenttia arvioi mediamyynnin pienenevän kevään aikana. Kaikista vastaajista 26 prosenttia ja kaupunkilehtivastaajista 36 prosenttia arvioi mediamyynnin pienenevän yli kolmanneksen.

Luotettavan journalismin tarve on lisääntynyt 

Lähes puolet vastaajista (46 %) arvioi, ettei poikkeusoloilla olisi vaikutusta lehden tilausmyyntiin. Sanoma- ja paikallislehtivastaajista 30 prosenttia näkee tilanteen vähentävän ja 24 prosenttia lisäävän lehden tilausmyyntiä.

”Koronavirus on lisännyt punnitun ja jäsennellyn tiedon tarvetta, mikä näkyy digisisältöjen käyttäjämäärien kasvuna. Vaikka juttuja luetaan nyt paljon, sen ei välttämättä arvella tuovan tilaajia, sillä pääosa koronauutisoinnista on avoimesti verkossa”, Sanomalehtien Liiton järjestöpäällikkö Ilona Hannikainen tulkitsee.

”Lehdillä on suuri halu hoitaa oma roolinsa luotettavan tiedon jakamisessa.”

Lomautukset ja irtisanomiset ovat todennäköisiä – yhteiskunnan tukea kaivataan 

Kaikista vastaajista 45 prosenttia pitää jokseenkin tai erittäin todennäköisenä, että yrityksessä joudutaan jossain vaiheessa irtisanomaan tai lomauttamaan henkilöstöä koronavirustilanteen takia. Kaupunkilehtivastaajien kohdalla vastaava prosenttiluku on 56, paikallislehdissä 42.

Yritykset ovat jo tehneet konkreettisia varautumistoimenpiteitä yrityskohtaisten häiriöiden minimoimiseksi. Etätyön lisääminen ja matkustusrajoitteet ovat yleisimmät toimet. Viidesosa vastanneista kertoo, että yritykseen on perustettu erillinen kriisiryhmä.

Yhteiskunnan tuki koetaan erittäin tarpeellisena. Tätä mieltä on 74 prosenttia vastaajista. He toivovat muun muassa luototusapua, helpotuksia ennakonpidätysten ja arvonlisäverojen maksuun sekä maksuaikojen pidennystä.

Lehdet eivät ainoastaan mieti, miten itse pärjäävät, vaan miten voivat auttaa omaa yhteisöään.

”Tukea ei toivota vain itselle, vaan kaikille alueen yrityksille. Monet nyt vaikeuksissa olevat palveluita ja tapahtumia tuottavat pienyrittäjät ja freelancerit ovat olleet erityisesti paikallislehdille sekä tulojen että sisältöjen lähde”, Hannikainen toteaa.

> Lataa graafit kyselyn tuloksista

Sanomalehtien Liitto toteutti korona-aiheisen kyselyn 16.–17.3.2020 jäsenyritystensä toimitusjohtajille ja päätoimittajille. Kyselyyn vastanneet päätoimittajat edustavat 54 prosenttia jäsenlehdistä. Päätoimittajien ja toimitusjohtajien yhteenlasketut vastaukset edustavat 72 prosenttia jäsenyrityksistä. Kyselyn vastausprosentti oli 54, yhteensä vastaajia oli 136.

Lisätietoja

Ilona Hannikainen

Järjestöpäällikkö 040 775 5045 ilona.hannikainen@uutismediat.fi

Hoidan liitossa järjestöpäällikkönä yleisiä asioita, jäsenasioita, tiedonkeruuta, koulutuksia ja osallistun jakelun edunvalvontaan. Erityisen paljon iloitsen yhteydenpidosta jäsenistöön.

Jaa
Uutismedian Liiton logo
Uutismedian liitto on sanomalehtien ja kaupunkilehtien julkaisijoiden ja muiden yksityisten uutismedioiden toimialajärjestö. Vahvistamme uutismedian elinvoimaisuutta, tuotamme tietoa ja toimimme informaatio- ja medialukutaidon sekä luotettavan mediasisällön puolesta. Me tunnemme uutismedian!
  • Sanomalehtihaku
  • Sanomalehtitieto
  • Mediakasvatus
  • Ajankohtaista
  • Uutismedian liitto

Uutismedian liitto
Eteläranta 10
00130 HELSINKI

09 2287 7300

info@uutismediat.fi

Tilaa uutiskirje

Tarkemmat yhteystiedot Näytä evästeasetukset
Logo jossa Ukrainaa tukeva valkoinen teksti keltaisen auringonkukka ikonin ympärillä.