Yli puolet seuraa uutisia pääasiallisesti verkosta – uutisbrändien sivustot suosittuja uutislähteitä
12.6.2019Suomalaisista jo yli puolet ilmoittaa verkon olevan heidän pääasiallinen uutislähteensä, ilmenee Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2019 -kyselytutkimuksesta, joka vertaa uutisten käyttöä 38 maassa. Suomen osalta tutkimuksen koordinoinnista vastasi Media-alan tutkimussäätiö ja maaraportin koosti tutkija Esa Reunanen Tampereen yliopiston COMET-tutkimuskeskuksesta.
Verkkouutisten käytössä Suomi erottuu Ruotsin ja Norjan rinnalla muista maista siinä, että perinteisen uutismedian verkkosivustot ovat erityisen suosittuja uutislähteitä. Suomessa 76 prosenttia vastaajista seurasi perinteisen median uutissivuja ja sovelluksia verkossa.
”Suomalaisilla uutisbrändeillä on edelleen vahva tunnettuus. Tämä näkyy hyvin siinä, että Suomessa mennään edelleen pääasiallisesti suoraan brändien verkkosivuille tai sovelluksiin toisin kuin vertailtavissa maissa, joissa ensisijaisena uutisväylänä on sosiaalinen media, uutisportaalit tai hakukoneet”, Media-alan tutkimussäätiön ja Medialiiton uuden kasvun johtaja Noora Alanne toteaa.
Suurin osa suomalaisista seuraa sekä painettua mediaa että verkkomediaa. Suomessa lehtien viikoittainen kokonaistavoittavuus – painetut lehdet ja verkkolehdet yhteensä – on 92 prosenttia, eikä muutosta edellisiin vuosiin juuri ole.
Suomessa arvostetaan tiedotusvälineitä ja luotetaan uutisiin, mutta kiinnostus on laskussa
Kolme neljäsosaa suomalaisista (75 %) arvostaa tiedotusvälineitä, koska ne pitävät ajan tasalla tapahtumista. Luku on korkein tutkittujen 38 maan joukossa. Suomi on kärkipäässä myös siinä, että tiedotusvälineiden koetaan tekevän tärkeää valvonta- ja tutkimustyötä – tätä mieltä on puolet suomalaisista (51 %).
Vuodesta 2015 lähtien Digital News Report -tutkimusten luotetuimmat uutiset ovat löytyneet Suomesta ja näin on myös tänä vuonna. Suomalaisista 59 prosenttia luottaa useimpiin uutisiin ja 70 prosenttia luottaa useimpiin seuraamiinsa uutisiin. Kuitenkin luottamus on ollut laskussa. Vuodesta 2015 suomalaisten luottamus useimpiin uutisiin on pudonnut 9 prosenttiyksikköä ja itse seurattuihin uutisiin 2 prosenttiyksikköä.
”Tämän voi tulkita liittyvän yleiseen kansainväliseen trendiin, jossa luottamus vakiintuneita poliittisia instituutioita kohtaan heikkenee ja vastaavasti henkilökohtaisten verkostojen merkitys luottamuksen lähteenä korostuu”, tutkija Esa Reunanen Tampereen yliopiston COMET-tutkimuskeskuksesta arvioi.
Lisäksi kiinnostus uutisia kohtaan on vähentynyt niin Suomessa kuin useimmissa muissa maissa. Suomalaisista uutisista kiinnostuneita oli nyt 65 prosenttia, kun tätä ennen vuodesta 2016 kiinnostus oli pysynyt yli 70 prosentin tasolla.
Älypuhelimen suosio kasvaa ja uutisvideot ja podcastit täydentävät uutisointia
Älypuhelimen käyttö uutisvälineenä on kasvattanut suosiotaan. Älypuhelin on pääasiallisena uutisvälineenä jo suositumpi kuin tietokone, joka on tähän asti ollut suomalaisten yleisin laite verkkouutisten seuraamiseen.
Uutisvideot ja podcastit ovat vakiinnuttaneet asemansa uutismedioiden tarjonnassa. Suomalaisista 53 prosenttia kertoi katselleensa uutisvideoita ja podcastien kuuntelu on noussut 26 prosenttiin.
—
Reuters Institute Digital News Report vertaa uutisten käyttöä 38 maassa. Tutkimus tehdään vuosittain, ja Suomi on ollut mukana vuodesta 2014. Tiedot perustuvat kyselyyn, johon kussakin maassa osallistuu noin 2 000 vastaajaa.
Suomen maaraportissa Uutismedia verkossa 2019 tutkimustuloksia kommentoivat Keskisuomalaisen vastaava päätoimittaja Pekka Mervola, Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi, Yle News Labin päällikkö Jukka Niva, Etelä-Suomen Median sisältöjohtaja Silja Tenhunen sekä Iltalehden vastaava päätoimittaja Erja Yläjärvi.