Uutisten viikon tutkimus: Omaa elämää lähellä olevat uutisaiheet nousseet nuorten kiinnostuksen ytimeen – kriisiuutisointi herättää ahdistusta
30.1.2023Nuorten kiinnostus omaa elämää lähellä oleviin uutisaiheisiin on vahvistunut, selviää Kantar TNS Oy:n Uutismedian liitolle tekemästä Nuoret, isot uutisaiheet ja luottamus -tutkimuksesta.
Kiinnostavimpien uutisaiheiden kärjessä 13–18-vuotiaiden nuorten keskuudessa ovat nyt nuorten elämään liittyvät uutiset. Nuoret ovat aiempaa enemmän kiinnostuneita mielenterveyteen, terveyteen, hyvinvointiin ja ihmissuhteisiin liittyvistä aiheista, toisten nuorten tekemistä sisällöistä, kiusaamiseen liittyvistä aiheista sekä uutisista, joissa on haastateltu nuoria.
Korona-aikana kaksi vuotta sitten isot ajankohtaiset uutisaiheet maailmalla ja Suomessa olivat nuorten kiinnostuksen kärjessä. Nyt kiinnostus näihin on selkeästi laskenut. Myös kiinnostus ilmastonmuutokseen ja ympäristön tilaan liittyviin uutisin on vähentynyt aiemmasta.
Kriisiuutisointi herättää ahdistusta erityisesti tytöissä
Sotaan ja kriiseihin liittyvät uutiset aiheuttavat ahdistusta ja pelkoa noin kolmannekselle tutkimukseen vastanneista nuorista. Sota- ja kriisiuutisoinnin aiheuttamat negatiiviset tunteet korostuvat erityisesti tytöillä. 40 prosenttia nuorista on alkanut ainakin jossain määrin vältellä sotaan, kriiseihin ja muihin negatiivisiin asioihin liittyviä uutisia.
Nuorista 60 prosenttia toivoisi lisää ratkaisukeskeisyyttä sotaan ja kriiseihin liittyviin uutisiin. He kuitenkin arvostavat sitä, että vaikeistakin asioista uutisoidaan suoraan.
Yli puolet nuorista kokee, että nuorten näkemyksiä kuullaan mediassa melko tai erittäin huonosti. 64 prosenttia nuorista toivoo lisää nuorten näkemyksiä myös sotaan ja kriiseihin liittyviin uutisiin.
”Nuorilla on medialle selkeä toive: lisää nuorten ääntä kuuluviin. Myös tarve toiveikkaimmille ja omaa elämää koskettaville mediasisällöille on selkeä”, mediakasvatusasiantuntija Hanna Romppainen Uutismedian liitosta sanoo.
”Tässä on medialle tärkeä pohtimisen paikka. Olisi tärkeää kuulla nuoria myös isojen uutisaiheiden yhteydessä ja ylläpitää toivoa. Parhaimmillaan luotettava, journalistisesti tuotettu tieto voi tuoda turvaa ja selkeyttä silloinkin, kun aiheet ovat pelottavia ja herättävät suurta huolta.”
Uutisten seuraaminen lisääntyy iän myötä – some on tärkeä uutiskanava
Tutkimukseen vastanneista nuorista 39 prosenttia seuraa uutisia päivittäin. Pojat seuraavat uutisia aktiivisemmin kuin samanikäiset tytöt. Uutisten seuraamisen aktiivisuus kasvaa merkittävästi iän myötä: 17–18-vuotiaista uutisia seuraa päivittäin yli puolet, kun 13–14-vuotiaista vain neljännes.
Nuorten tärkein yksittäinen uutislähde ovat iltapäivälehtien verkkosivut. Niiden kautta uutisia seuraa 41 prosenttia nuorista. Lähes yhtä tärkeäksi uutiskanavaksi on noussut TikTok – sen kautta uutisia seuraa 40 prosenttia nuorista.
Sanoma-, kaupunki- tai iltapäivälehdistä verkossa tai painettuna uutisia seuraa 67 prosenttia nuorista. Sama määrä nuoria seuraa uutisia jonkin sosiaalisen median kanavan kautta.
Suomalaisen uutismedian julkaisemat uutiset luotettuja
Valtaosa nuorista (75 %) luottaa suomalaisten uutismedioiden toimittamiin uutisiin sodasta ja kriiseistä. Journalistisia sisältöjä tuottavat mediat ovat nuorten luotetuimpien medioiden kärjessä. Sen sijaan somekanaviin he luottavat vain vähän.
Nuoret kokevat oman medialukutaitonsa varsin hyvänä. Yli puolet nuorista kokee, että on vähintään melko helppoa arvioida, onko jokin uutinen totta vai ei.
Yli 70 prosenttia nuorista törmää media-arjessaan vähintään silloin tällöin epäselvään tietoon. Virheellistä tietoa kohtaa vähintään silloin tällöin kaksi kolmannesta nuorista. Virheelliseen, valheelliseen tai epäselvään tietoon törmätään ennen kaikkea sosiaalisessa mediassa.
Lataa graafit keskeisistä tuloksista (pdf) >
Nuoret, isot uutisaiheet ja luottamus -tutkimuksessa selvitettiin, miten 13–18-vuotiaat nuoret käyttävät uutisia ja millaisena he kokevat mediasisältöjen luotettavuuden. Tutkimus on osa 30.1. alkavaa Uutisten viikkoa. Kantar TNS Oy toteutti tutkimuksen Uutismedian liiton toimeksiannosta joulukuussa 2022. Tutkimukseen vastasi 781 nuorta. Vastaajamäärä on riittävä tulosten luotettavaan tarkasteluun kaikissa vastaajissa sekä sukupuolen, ikäluokkien, koulutusasteen että asuinpaikan mukaan tarkasteltuna.
Lisätietoja
www.uutismediakasvatus.fi/uutistenviikko
Hanna Romppainen
Mediakasvatusasiantuntija, Uutismedian liitto
hanna.romppainen@uutismediat.fi
044 378 7184
Marianne Lindholm
Director, Media and Mind databases, Kantar TNS
marianne.lindholm@kantar.com
040 553 6895
Uutismedian liiton ja sen jäsenlehtien mediakasvatustoiminta tukee lasten, nuorten ja aikuisten kriittistä ja aktiivista mediasuhdetta. Liitto tuottaa materiaaleja journalismikasvatukseen ja kriittisen medialukutaidon tukemiseen. Liiton jäsenlehdet tekevät alueellisesti tiivistä yhteistyötä koulujen kanssa.
Uutisten viikkoa vietetään 30.1.–3.2. kouluissa, päiväkodeissa ja oppilaitoksissa ympäri Suomen. Uutisten viikko on Uutismedian liiton ja sen jäsenlehtien järjestämä mediakasvatuksen teemaviikko, joka antaa työkaluja kriittiseen medialukutaitoon, oman media-arjen peilaamiseen sekä osallistumiseen ja vaikuttamiseen. Tänä vuonna Uutisten viikolla keskitytään toivoon teemalla ”Ymmärrä tulevaisuuttasi”.