Lähes kaikki suomalaiset lukevat sanomalehtiä, yhä useampi vain digitaalisesti
22.9.2025Tuoreen Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan 95 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. Tämä tarkoittaa 4,1 miljoonaa ihmistä. Vain painettuna sanomalehtiä lukee enää kuusi prosenttia suomalaisista.
Sanomalehtien lukeminen on edelleen erittäin laajaa ja tasapuolista: sanomalehdet tavoittavat eri-ikäisistä 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista 89–97 prosenttia, eri ammattiryhmissä työskentelevistä 90–98 prosenttia ja tuloiltaan erilaisista kotitalouksista 92–98 prosenttia.
Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 88 prosenttia suomalaisista. Digilukeminen on yleisintä 35–44-vuotiaiden ikäryhmässä, jossa digilukijoita löytyy 95 prosenttia.
Vain digitaalisena sanomalehtiä lukee joka toinen (49 %) eli 2,1 miljoonaa suomalaista. Määrä on kasvanut edellisvuodesta 137 000:lla eli seitsemän prosenttia. Kasvuvauhti on hieman kiihtynyt edellisvuoden viidestä prosentista.
Vaikka 65 vuotta täyttäneet lukevat digitaalisia sanomalehtiä jonkin verran nuorempiaan vähemmän, niin heistäkin 80 prosenttia lukee digitaalisia sanomalehtiä joko pelkästään tai paperilehden ohella. Osuus on kasvanut edellisvuodesta yhdellä prosenttiyksiköllä.
Painettua sanomalehteä lukee 46 prosenttia suomalaisista, vanhimmista (65 vuotta täyttäneet) 67 prosenttia. Lähes kaikki painetun lehden lukijat kuluttavat myös digitaalisia sanomalehtisisältöjä. Pelkästään painettuna sanomalehtiä lukee 276 000 suomalaista. Määrä on laskenut vuodesta 2024 yhdeksän prosenttia.
Sekä digitaalista että painettua sanomalehteä lukee 1,7 miljoonaa suomalaista, kahdeksan prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.
”Sanomalehtien lukemisen painopiste on jo selkeästi siirtynyt digitaalisesti tarjolla olevaan sisältöön, myös iältään varttuneempien keskuudessa. Paperilehden lukeminen on vähentynyt varsin luonnollisesti paperin ja digin rinnakkaislukemisen kautta, kun jatkumo on löytynyt digitaalisesta lehdestä. Tavat uusiutuvat ja rikastuvat, ja samaan aikaan ikivanha lausuma suomalaisista sanomalehtien lukijakansana pitää edelleen täysin kutinsa”, iloitsee Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen.
Kansalliseen Mediatutkimukseen (KMT) vastaa vuosittain 23 000 vähintään 15-vuotiasta suomalaista. Tietoja kerätään tasaisesti läpi vuoden, ja mukana on 127 sanomalehteä. KMT:n tavoittavuusluvut syntyvät painetun sanomalehden numerokohtaisesta tavoittavuudesta ja viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita lukeneiden nettotavoittavuudesta. Kansallisen Mediatutkimuksen päätilaaja on Media Metrics Finland Oy ja toteuttaja Kantar Media Finland Oy.
Lisätiedot
Sirpa Kirjonen, markkinointi- ja tutkimusjohtaja, Uutismedian liitto
sirpa.kirjonen@uutismediat.fi, p. 040 777 7210
KMT-tutkimukseen liittyvät tiedustelut:
Kaija Sinko, toimitusjohtaja, Media Metrics Finland Oy
kaija.sinko@mediametrics.fi, p. 0400 489 876