Uutismedian liitto

  • Sanomalehtihaku
  • Sanomalehtitieto
    • Sanomalehtien lukeminen
    • Mediamainonta
    • Jakelu
    • Sanomalehtien myynnin kehitys ja kustannusrakenne
    • Journalismi
      • Sananvapaus
    • Tekijänoikeus
    • Kansainväliset järjestöt
    • Media-alan järjestöt ja säätiöt
    • Termit ja luokittelut
    • Suomen ensimmäinen sanomalehti
  • Mediakasvatus
  • Ajankohtaista
  • Uutismedian liitto
    • Hallitus ja strategiaryhmät
    • Lausunnot
    • Informaatiolukutaitohanke 2023–2024
    • Toimisto
    • Säännöt
    • Jäsenyys
      • Jäsenmaksu
      • Jäsenyyden hakeminen
    • Kilpailut
    • Medialle
    • Nyhetsmediernas förbund
    • News Media Finland
  • EN
  • SV
Kirjaudu jäsensivuille
Yhteystiedot
  • EN
  • SV
Yhteystiedot
Kirjaudu jäsensivuille
  • Etusivu
  • /
  • Uutismedian liiton uutiset
  • /
  • Artikkelit
  • /
  • Suomalaisista 93 prosenttia lukee sanomalehtiä
Paluu uutiset-listaukseen

Suomalaisista 93 prosenttia lukee sanomalehtiä

17.3.2020

Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) 2019 mittauksen mukaan 93 prosenttia suomalaisista lukee viikoittain sanomalehtiä. Sanomalehtien lukeminen on hyvin yleistä kaikissa ikäryhmissä, vaihteluväli on 89–95 prosenttia. Nämä tavoittavuusluvut syntyvät painetun sanomalehden numerokohtaisesta tavoittavuudesta ja digitaalisen lehden viikoittaisesta tavoittavuudesta. Viikon aikana painettua tai digitaalista sanomalehteä lukee vähintään kerran 96 prosenttia suomalaisista.

Digitaalisena sanomalehtisisältöjä lukee kaikista 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista 87 prosenttia, 15–34-vuotiaista 96 prosenttia. Myös vanhimmat, yli 65-vuotiaat ovat löytäneet paperilehden ohelle digitaaliset sanomalehtisisällöt: heistä 72 prosenttia lukee sanomalehtiä digitaalisesti.

Painettuna sanomalehtiä lukee kaikista suomalaisista 59 prosenttia. Yleisintä painetun lukeminen on luonnollisesti vanhempien ikäryhmien kohdalla, yli 65-vuotiaista useampi kuin neljä viidestä lukee painettua sanomalehteä, 15–24-vuotiaista reilu kolmannes. Nuorimmille digitaalisten sisältöjen kuluttaminen on merkittävää, vanhimmilla korostuu painettu tuote.

Koska KMT on uudistunut sekä tutkittavan perusjoukon että tutkimusmenetelmän osalta, vuoden 2019 tuloksia ei voi verrata aiempien vuosien tuloksiin.

Sanomalehtien kokonaistavoittavuus ja eri lukuvälineiden tavoittavuus eri ikäryhmissä. Lähde: KMT 2019 / MediaAuditFinland Oy.

 

> Media Audit Finland 17.3.2020: 95% suomalaisista lukee joka viikko sanoma- tai aikakauslehteä jollakin välineellä

Jaa
Uutismedian Liiton logo
Uutismedian liitto on sanomalehtien ja kaupunkilehtien julkaisijoiden ja muiden yksityisten uutismedioiden toimialajärjestö. Vahvistamme uutismedian elinvoimaisuutta, tuotamme tietoa ja toimimme informaatio- ja medialukutaidon sekä luotettavan mediasisällön puolesta. Me tunnemme uutismedian!
  • Sanomalehtihaku
  • Sanomalehtitieto
  • Mediakasvatus
  • Ajankohtaista
  • Uutismedian liitto

Uutismedian liitto
Eteläranta 10
00130 HELSINKI

09 2287 7300

info@uutismediat.fi

Tilaa uutiskirje

Tarkemmat yhteystiedot Näytä evästeasetukset
Logo jossa Ukrainaa tukeva valkoinen teksti keltaisen auringonkukka ikonin ympärillä.