Uutismedian liitto

  • Sanomalehtihaku
  • Sanomalehtitieto
    • Sanomalehtien lukeminen
    • Mediamainonta
    • Jakelu
    • Sanomalehtien myynnin kehitys ja kustannusrakenne
    • Journalismi
      • Sananvapaus
    • Tekijänoikeus
    • Kansainväliset järjestöt
    • Media-alan järjestöt ja säätiöt
    • Termit ja luokittelut
    • Suomen ensimmäinen sanomalehti
  • Mediakasvatus
  • Ajankohtaista
  • Uutismedian liitto
    • Hallitus ja strategiaryhmät
    • Lausunnot
    • Informaatiolukutaitohanke 2023–2024
    • Toimisto
    • Säännöt
    • Jäsenyys
      • Jäsenmaksu
      • Jäsenyyden hakeminen
    • Kilpailut
    • Medialle
    • Nyhetsmediernas förbund
    • News Media Finland
  • EN
  • SV
Kirjaudu jäsensivuille
Yhteystiedot
  • EN
  • SV
Yhteystiedot
Kirjaudu jäsensivuille
  • Etusivu
  • /
  • Uutismedian liiton uutiset
  • /
  • Artikkelit
  • /
  • Perusopetuksen opettajat: Mediakasvatuksen merkitys on kasvanut ja kriittinen medialukutaito on sen tärkein osa-alue
Paluu tiedotteet-listaukseen

Perusopetuksen opettajat: Mediakasvatuksen merkitys on kasvanut ja kriittinen medialukutaito on sen tärkein osa-alue

14.8.2019

Perusopetuksen opettajien mielestä mediakasvatus on erittäin tärkeää ja tarve sille on kasvanut. Opettajista mediakasvatuksessa tärkeintä on kriittinen medialukutaito ja lähdekritiikki. Tämä selviää Sanomalehtien Liiton tilaamasta ja Kuulas Helsingin huhti–toukokuussa 2019 toteuttamasta Mediakasvatus perusopetuksessa -selvityksestä, jossa kartoitettiin perusopetuksen aineen- ja luokanopettajien näkemyksiä mediakasvatuksesta uuden opetussuunnitelman aikana.

Kaikki kyselyyn vastanneet opettajat pitävät mediakasvatusta tärkeänä. Lisäksi yli 60 prosenttia vastanneista kokee, että mediakasvatuksen merkitys ja tarve on kasvanut.

Vastauksista heijastuu se, että kriittisestä medialukutaidosta on tullut yhä keskeisempi kansalaistaito. Yli 80 prosenttia vastaajista kokee, että oppilaat tarvitsevat tukea erityisesti kriittiseen medialukutaitoon ja lähdekritiikkiin liittyvissä taidoissa.

Kyselyn perusteella opettajat pitävät rooliaan mediakasvattajana tärkeänä, mutta koetun roolin ja taitojen väillä on ristiriita. Opettajat kaipaavat mediakasvatukseen lisää tukea ja työkaluja.

”Tässä koulun ja lähimedian yhteistyö voi olla yksi olennainen avain. Kouluilla on tarve medialukutaidon työkaluihin ja uutismedialla on tarve avata vastuullisen journalismin pelisääntöjä. Näiden tahojen yhteistyö on siksi yhä tärkeämpää ja ajankohtaisempaa”, Sanomalehtien Liiton mediakasvatusasiantuntija Hanna Romppainen kommentoi.

Mediakasvatuksen määrä opetuksessa on lisääntynyt ja sisällöt ovat monipuolisia

Media on vahvasti mukana opetuksessa. Yli 40 prosentilla kyselyyn vastanneista opettajista mediakasvatuksen määrä on uuden opetussuunnitelman myötä lisääntynyt eikä yhdelläkään sen määrä ole vähentynyt. Mediaan, mediasisältöihin ja mediataitoihin liittyviä aiheita käsittelee opetuksessaan vähintään viikoittain miltei 70 prosenttia vastanneista.

”Medialukutaidon asema uudessa opetussuunnitelmassa on vahva. Kyselymme osoittaa, että tämä näkyy selkeästi myös käytännön opetustyössä ja opettajat ovat aidosti kiinnostuneita mediakasvatuksesta”, Hanna Romppainen toteaa.

Kokonaisuudessaan opetuksen mediakasvatussisällöt ovat varsin monipuolisia. Opetuksessa korostuvat erityisesti tiedonhaun taidot, joita opettaa 90 prosenttia vastanneista. Valtaosa opettajista opettaa myös digitaitoja ja kriittistä medialukutaitoa sekä lähdekritiikkiä.

Opettajat hyödyntävät opetuksessaan aktiivisesti uutisia – niitä käyttää vähintään melko säännöllisesti yli 60 prosenttia vastaajista. Sanomalehteä hyödyntää opetuksessaan vähintään silloin tällöin neljä viidestä vastanneesta.

Myös median luotettavuuteen liittyvät teemat ovat mukana opetuksessa. 80 prosenttia vastaajista käsittelee luotettavan median ja valeuutisten eroa opetuksessaan vähintään silloin tällöin.

”Mediakasvatuksella on vahva yhteiskunnallinen rooli ja journalismikasvatuksen merkitys on tässä ajassa aivan keskeinen. On tärkeää, että kouluissa puhutaan luotettavan mediasisällön merkityksestä ja vastuullisen journalismin pelisäännöistä sekä hyödynnetään journalistisia sisältöjä opetuksessa”, Hanna Romppainen sanoo. ”Nämä ovat teemoja, jotka ovat mediakasvatustoimintamme keskiössä ja näiden asioiden puolesta uutismediassa tehdään aktiivisesti töitä.”

>> Lataa tiivistelmä tutkimustuloksista

Sanomalehtien Liiton ja sen jäsenlehtien mediakasvatustoiminta tukee lasten ja nuorten kriittistä ja aktiivista mediasuhdetta. Liitto tuottaa materiaaleja journalismikasvatukseen ja kriittisen medialukutaidon tukemiseen. Liiton jäsenlehdet tekevät alueellisesti tiivistä yhteistyötä koulujen kanssa.

Mediakasvatuksen asema perusopetuksessa -tutkimus koostuu kyselytutkimuksesta ja puhelinhaastatteluista. Sen toteutti tutkimustoimisto Kuulas Helsinki Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta huhti–toukokuussa 2019. Kyselytutkimus tehtiin kvantitatiivisena online-kyselynä. Siihen vastasi 447 perusopetuksen aineen- ja luokanopettajaa. Lisäksi kahdeksan kyselytutkimukseen vastannutta opettajaa rekrytoitiin laadullisiin puhelinhaastatteluihin.

Lisätietoja

Hanna Romppainen, mediakasvatusasiantuntija, Sanomalehtien Liitto
hanna.romppainen@sanomalehdet.fi, puh. 0443787184
www.sanomalehtiopetuksessa.fi

Terhi Hyvönen, tutkimuspäällikkö, Kuulas Helsinki
terhi.hyvonen@kuulas.fi, puh. 050 413 4797

Jaa

Tiivistelmä Mediakasvatuksen asema perusopetuksessa -tutkimuksen tuloksista

Lataa pdf
Uutismedian Liiton logo
Uutismedian liitto on sanomalehtien ja kaupunkilehtien julkaisijoiden ja muiden yksityisten uutismedioiden toimialajärjestö. Vahvistamme uutismedian elinvoimaisuutta, tuotamme tietoa ja toimimme informaatio- ja medialukutaidon sekä luotettavan mediasisällön puolesta. Me tunnemme uutismedian!
  • Sanomalehtihaku
  • Sanomalehtitieto
  • Mediakasvatus
  • Ajankohtaista
  • Uutismedian liitto

Uutismedian liitto
Eteläranta 10
00130 HELSINKI

09 2287 7300

info@uutismediat.fi

Tilaa uutiskirje

Tarkemmat yhteystiedot Näytä evästeasetukset
Logo jossa Ukrainaa tukeva valkoinen teksti keltaisen auringonkukka ikonin ympärillä.