Uutismedian liitto

  • Sanomalehtihaku
  • Sanomalehtitieto
    • Sanomalehtien lukeminen
    • Mediamainonta
    • Jakelu
    • Sanomalehtien myynnin kehitys ja kustannusrakenne
    • Journalismi
      • Sananvapaus
    • Tekijänoikeus
    • Kansainväliset järjestöt
    • Media-alan järjestöt ja säätiöt
    • Termit ja luokittelut
    • Suomen ensimmäinen sanomalehti
  • Mediakasvatus
  • Ajankohtaista
  • Uutismedian liitto
    • Hallitus ja strategiaryhmät
    • Lausunnot
    • Informaatiolukutaitohanke 2023–2024
    • Toimisto
    • Säännöt
    • Jäsenyys
      • Jäsenmaksu
      • Jäsenyyden hakeminen
    • Kilpailut
    • Medialle
    • Nyhetsmediernas förbund
    • News Media Finland
  • EN
  • SV
Kirjaudu jäsensivuille
Yhteystiedot
  • EN
  • SV
Yhteystiedot
Kirjaudu jäsensivuille
  • Etusivu
  • /
  • Uutismedian liiton uutiset
  • /
  • Artikkelit
  • /
  • Sanomalehdet kampanjoivat lukemisen ilon puolesta
Paluu tiedotteet-listaukseen

Sanomalehdet kampanjoivat lukemisen ilon puolesta

30.8.2018

Nuorille suunnatun Tarina tarinan takana -kampanjan chatbotissa Pyhimys, Ellinoora ja Heikki Kuula kertovat tarinat hittibiisiensä takaa.

YK:n Kansainvälistä lukutaitopäivää vietetään 8. syyskuuta. Sanomalehtien Liiton jäsenlehdilleen tuottama lukutaitopäivän kampanja Tarina tarinan takana tuo esiin lukemisen iloa ja merkitystä. Erityisesti nuorille suunnattu kampanja keskittyy tarinankerronnan riemuun ja kannustaa lukemaan – myös sen, mitä on rivien välissä.

Kampanjassa Ellinoora, Pyhimys ja Heikki Kuula kertovat omin sanoin tarinat hittibiisiensä Leijonakuningas, Kynnet, kynnet ja Bae takaa – ja innostavat samalla lukemaan. Tarina tarinan takana -chatbotissa käyttäjä pääsee juttelemaan artistien kanssa ja lukemaan biisien tarinat heidän itsensä kertomina.

Botista selviää esimerkiksi se, miksi Ellinoora kokee olevansa Simba, millainen etsikkoaika edelsi Pyhimyksen Kynnet, kynnet-biisin syntyä ja mistä Heikki Kuula saa kiksit.

Artistit eivät ainoastaan kerro biisien tarinaa, vaan haastavat samalla pohtimaan suhdetta itseen ja lähimmäisiin, lähdekritiikkiin, sosiaaliseen mediaan, lukemiseen ja tarinankerrontaan.

”Tällä kampanjalla tahdomme tuoda esiin sitä, että lukeminen on paitsi innostavaa, avartavaa ja uusia näkökulmia avaavaa myös yksinkertaisesti tosi hauskaa – millä välineellä tai missä muodossa tahansa luetkaan. Tarinankerronnan muoto on tässä uusi – chatbot-keskustelu – mutta sen ydin on kuitenkin hyvässä tarinassa. Melkein kuin saisit kahdenkeskisen juttelusession artistin kanssa”, mediakasvatusasiantuntija Hanna Romppainen Sanomalehtien Liitosta sanoo.

Omin sanoin omista sanoista

Ellinoora pohtii botissa biisiensä sanomaa: ”Tosi monella on synkkää tässä maassa. Ois helpointa vaan ottaa ne asiat ja kirjoittaa vaan niistä. Mutta se, että löytää valoa, kun on pimeää, niin se on haastava tehtävä, ilman että siitä tulee päälle liimattua ja yltiöpositiivista. Haluan, että kun ihmiset kuuntelee mun biisejä, he jäävät miettimään, mutta löytävät valoa.”

Pyhimys nostaa esiin keskustelun ja lähdekritiikin tärkeyden: ”Koska ihmisten kommunikaatio yksinkertaistuu, niiden käsitys maailmasta yksinkertaistuu. Ne näkevät maailman mustavalkoisempana, jolloin niiden on helpompi uskoa ihan selkeitä valheita.”

Heikki Kuulalle lukutaidolla on iso merkitys: ”Lukemisen avulla varmaan tähänkin pisteeseen on päästy, että on vähän enemmän sanavarastoa kuin muuten olisi. Jos haluaa räpätä ja ei ole sanavarastoa, on aika vaikeaa.”

Tarina tarinan takana -chatbotin löydät osoitteesta m.me/tarinatarinantakana.

Olemme myös Instagramissa @tarinatarinantakana ja Facebookissa facebook.com/tarinatarinantakana.

YK:n Kansainvälistä lukutaitopäivää vietetään 8.9.

Lisätiedot

Hanna Romppainen

Mediakasvatusasiantuntija 044 378 7184 hanna.romppainen@uutismediat.fi

Vastaan Uutismedian liiton mediakasvatustoiminnasta. Teen oppimateriaaleja, järjestän kouluille suunnattuja kampanjoita, tuotan nuorten mediankäyttöön pureutuvia tutkimuksia ja koulutan opettajia. Taustaltani olen äikänope ja toimittaja. Tutustu liiton mediakasvatustoimintaan >

Jaa
Uutismedian Liiton logo
Uutismedian liitto on sanomalehtien ja kaupunkilehtien julkaisijoiden ja muiden yksityisten uutismedioiden toimialajärjestö. Vahvistamme uutismedian elinvoimaisuutta, tuotamme tietoa ja toimimme informaatio- ja medialukutaidon sekä luotettavan mediasisällön puolesta. Me tunnemme uutismedian!
  • Sanomalehtihaku
  • Sanomalehtitieto
  • Mediakasvatus
  • Ajankohtaista
  • Uutismedian liitto

Uutismedian liitto
Eteläranta 10
00130 HELSINKI

09 2287 7300

info@uutismediat.fi

Tilaa uutiskirje

Tarkemmat yhteystiedot Näytä evästeasetukset
Logo jossa Ukrainaa tukeva valkoinen teksti keltaisen auringonkukka ikonin ympärillä.