Uutismedian liitto

  • Sanomalehtihaku
  • Sanomalehtitieto
    • Sanomalehtien lukeminen
    • Mediamainonta
    • Jakelu
    • Sanomalehtien myynnin kehitys ja kustannusrakenne
    • Journalismi
      • Sananvapaus
    • Tekijänoikeus
    • Kansainväliset järjestöt
    • Media-alan järjestöt ja säätiöt
    • Termit ja luokittelut
    • Suomen ensimmäinen sanomalehti
  • Mediakasvatus
  • Ajankohtaista
  • Uutismedian liitto
    • Hallitus ja strategiaryhmät
    • Lausunnot
    • Informaatiolukutaitohanke 2023–2024
    • Toimisto
    • Säännöt
    • Jäsenyys
      • Jäsenmaksu
      • Jäsenyyden hakeminen
    • Kilpailut
    • Medialle
    • Nyhetsmediernas förbund
    • News Media Finland
  • EN
  • SV
Kirjaudu jäsensivuille
Yhteystiedot
  • EN
  • SV
Yhteystiedot
Kirjaudu jäsensivuille
  • Etusivu
  • /
  • Uutismedian liiton uutiset
  • /
  • Artikkelit
  • /
  • Suomalaiset arvostavat suuresti varhaisjakajan työtä
Paluu tiedotteet-listaukseen

Suomalaiset arvostavat suuresti varhaisjakajan työtä

2.4.2020

Suomalaisista 80 prosenttia arvostaa sanomalehtien varhaisjakajan työtä erittäin tai melko paljon, ilmenee Sanomalehtien Liiton tilaamasta ja IROResearch Oy:n toteuttamasta tutkimuksesta.

Lähes puolet suomalaisista (46 %) arvostaa jakajan työtä erittäin paljon ja useampi kuin joka kolmas (35 %) melko paljon. Lisäksi jonkin verran arvostettavana varhaisjakajan työtä pitää 13 prosenttia suomalaisista.

Eniten varhaisjakajan työtä arvostavat yli 65-vuotiaat suomalaiset, mutta kaiken ikäisissä aikuisissa vähintään kaksi kolmesta arvostaa jakajan työtä erittäin tai melko paljon. Arvostus on yhtä korkea kaikkialla Suomessa.

Peräti 41 prosentilla suomalaisista on jonkinlainen yhteys sanomalehtien varhaisjakajan työhön. Ystävä tai tuttava, perheenjäsen, sukulainen tai itse on työskennellyt tai työskentelee parhaillaan varhaisjakajana.

Varhaisjakajan työ sopii työtä pelkäämättömille

Kun suomalaisia pyydettiin arvioimaan, kenelle varhaisjakajan työ olisi omiaan, 57 prosentin mielestä se sopii työtä pelkäämättömille. Puolet (51 %) arvioi, että hyväkuntoisille, joka kolmas nuorille (35 %) ja opiskelijoille (33 %). Joka viidennen mielestä varhaisjakotyö sopii itsestään huolehtiville ja joka kymmenes arvioi jakotyön sopivan vanhoillekin.

Avoimissa vastauksissa kiiteltiin tärkeän työn tekijöitä, jakajien tahtoa ja lujuutta, ja todettiinpa, ettei kaikista tuohon työhön olisi. Vastauksista huokui, että ilman tätä työtä aamukahvi ei olisi ennallaan.

”Oli ilahduttavaa nähdä, kuinka suomalaiset arvostavat aamuyön tunteina liikkuvien varhaisjakajien työtä. Vaikka lähes kaikki suomalaiset lukevat digitaalista sanomalehteä, niin useampi kuin joka toinen lukee edelleen säännöllisesti myös painettua sanomalehteä, eläkeläisistä kolme neljästä”, kommentoi Sanomalehtien Liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen.

”Lukurauha oman sanomalehden parissa on monelle päivän merkittävimpiä hetkiä. Eikä varmastikaan tilanteessa, jossa nyt elämme, merkitys ole laskenut, päinvastoin. Varhaisjakajat ovat tärkeä osa sitä ketjua, jolla turvataan kansalaisten tiedonsaanti myös poikkeusoloissa.”

> Lataa graafit tutkimuksen tuloksista

Sanomalehtien Liiton tilaama varhaisjakajan työhön liittyvä tutkimus tehtiin osana IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tiedonkeruu tehtiin internetissä IROResearch Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tutkimuksen tiedonkeruuaika oli 16.–23.3.2020. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan noin + 3,2 %-yksikköä.

Lisätietoja

Sirpa Kirjonen

Markkinointi- ja tutkimusjohtaja 040 777 7210 sirpa.kirjonen@uutismediat.fi

Keskeistä työssäni on ymmärtää mitä uutismedian alalla tapahtuu, mihin olemme matkalla. Käytännössä tämä tapahtuu tekemällä monipuolista tutkimustoimintaa, keräämällä tilastotietoa ja yhdistämällä tietoa ja kokemusta jäsenten kanssa yhdessä tehtävällä ennakointityöllä. Jäsenyrityksille tarjottavan markkinointituen tavoitteena on pitää huolta siitä, että suomalaisten korkea kotimaisen ja luotettavan uutismedian käyttö säilyy ja syvenee.

Jaa
Uutismedian Liiton logo
Uutismedian liitto on sanomalehtien ja kaupunkilehtien julkaisijoiden ja muiden yksityisten uutismedioiden toimialajärjestö. Vahvistamme uutismedian elinvoimaisuutta, tuotamme tietoa ja toimimme informaatio- ja medialukutaidon sekä luotettavan mediasisällön puolesta. Me tunnemme uutismedian!
  • Sanomalehtihaku
  • Sanomalehtitieto
  • Mediakasvatus
  • Ajankohtaista
  • Uutismedian liitto

Uutismedian liitto
Eteläranta 10
00130 HELSINKI

09 2287 7300

info@uutismediat.fi

Tilaa uutiskirje

Tarkemmat yhteystiedot Näytä evästeasetukset
Logo jossa Ukrainaa tukeva valkoinen teksti keltaisen auringonkukka ikonin ympärillä.