Sanomalehtiä lukee edelleen 90 prosenttia suomalaisista
13.9.2018Uusimman Kansallisen mediatutkimuksen (KMT S17/K18) mukaan 90 prosenttia suomalaisista lukee sanomalehtiä viikoittain. Puolen vuoden takainen tulos oli 89 prosenttia, joten voidaan todeta, että sanomalehtien lukemisinnokkuus on 12 vuotta täyttäneiden suomalaisten keskuudessa säilynyt ennallaan.
Yksittäisistä lukutavoista suosituin on edelleen painettu sanomalehti, jota lukee viikoittain 70 prosenttia suomalaisista. Matkapuhelimella sanomalehtiä lukee viikoittain lähes puolet suomalaisista (47 %), tietokoneella 43 prosenttia ja tabletilla joka neljäs (23 %).
Suomalaisista 64 prosenttia tilaa painettua tai digitaalista sanomalehteä.
Sanomalehtien lukeminen viikoittain eri lukuvälineillä 2011–2018
MediaAuditFinland Oy:n Kansalliseen mediatutkimukseen vastasi 12 kuukauden tutkimusjakson aikana 26 022 henkilöä. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS.
> KMT syksy 2017/kevät 2018 lukijamäärät ja kokonaistavoittavuudet
Lisätiedot
Sirpa Kirjonen
Markkinointi- ja tutkimusjohtaja 040 777 7210 sirpa.kirjonen@uutismediat.fiKeskeistä työssäni on ymmärtää mitä uutismedian alalla tapahtuu, mihin olemme matkalla. Käytännössä tämä tapahtuu tekemällä monipuolista tutkimustoimintaa, keräämällä tilastotietoa ja yhdistämällä tietoa ja kokemusta jäsenten kanssa yhdessä tehtävällä ennakointityöllä. Jäsenyrityksille tarjottavan markkinointituen tavoitteena on pitää huolta siitä, että suomalaisten korkea kotimaisen ja luotettavan uutismedian käyttö säilyy ja syvenee.