Sanomalehdet tavoittavat miltei kaikki suomalaiset
22.9.2023Sanomalehtien lukeminen on hyvin tasapuolista: sanomalehdet tavoittavat eri ikäisistä 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista 91–97 prosenttia, eri ammattiryhmissä työskentelevistä 91–99 prosenttia ja eri tuloisista kotitalouksista 94–98 prosenttia.
Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 88 prosenttia suomalaisista. Yleisintä digilukeminen on 35–44-vuotiaiden ikäryhmässä, 95 prosenttia. Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, joskin heistäkin useampi kuin kolme neljästä (77 %) lukee digitaalisia sanomalehtiä joko paperilehden ohella tai pelkästään digitaalisina. Viimeisen vuoden aikana yli 65-vuotiaillakin sanomalehden digitaalinen lukeminen ohitti painetun lehden (75 %) lukemisen. Uutismedian digitaalinen käyttö on nyt ensimmäistä kertaa painettua yleisempää kaiken ikäisten keskuudessa.
Painettua sanomalehteä lukee joka toinen (52 %) suomalainen, nuorimmista reilu neljännes (28 %) ja vanhimmista kolme neljästä.
Vain digitaalisena sanomalehtiä lukee 1,9 miljoonaa suomalaista. Yhtä moni (1,9 miljoonaa) lukee sanomalehtiä sekä painettuna että digitaalisena. Pelkästään painettuna sanomalehtiä lukee 344 000 suomalaista.
”Matka painetusta lehdestä nykyiseen monen muodon tarjontaan on ollut sanomalehden usean vuosisadan mittaisessa historiassa varsin lyhyt. Siihen nähden lähes kaikkien, myös vanhempia ikäluokkia edustavien suomalaisten siirtyminen digitaalisen uutismedian käyttäjiksi on ollut varsin nopeaa”, arvioi Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen.
”Tutkitusti suomalaisten mielestä luotettavin, riippumattomin ja asiantuntevin media – sanomalehdet digitaalisina tai painettuina – yhdistää vahvasti suomalaisia. Ehkä tuossa nousivatkin esiin juuri ne perusteet, miksi luemme journalistista uutismediaa, sanomalehtiä, näin laajasti.”
Lisätiedot
Sirpa Kirjonen, markkinointi- ja tutkimusjohtaja, Uutismedian liitto
sirpa.kirjonen@uutismediat.fi, p. 040 777 7210
KMT-tutkimukseen liittyvät tiedustelut:
Kaija Sinko, toimitusjohtaja, MediaAuditFinland
kaija.sinko@mediaauditfinland.fi, p. 0400 489 876
Kansallisen Mediatutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy. KMT-tutkimukseen vastaa vuosittain 23 000 vähintään 15-vuotiasta suomalaista. Tietoja kerätään tasaisesti läpi vuoden. KMT:ssä on mukana 132 sanomalehteä. KMT:n tavoittavuusluvut syntyvät painetun sanomalehden numerokohtaisesta tavoittavuudesta ja digitaalisen lehden viikoittaisesta tavoittavuudesta.