Lähes kaikki suomalaiset lukevat sanomalehtiä – digilukemisen vahva kasvu jatkuu
20.9.2024Tuoreen Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan 96 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. Lukumääränä tämä tarkoittaa 4,1 miljoonaa ihmistä. Taso on täsmälleen sama kuin vuotta aiemmin.
Sanomalehtien lukeminen on hyvin tasapuolista: sanomalehdet tavoittavat eri-ikäisistä 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista 90–97 prosenttia, eri ammattiryhmissä työskentelevistä 91–98 prosenttia ja erituloisista kotitalouksista 93–98 prosenttia.
Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 88 prosenttia suomalaisista. Yleisintä digilukeminen on 35–54-vuotiaiden ikäryhmässä, 95 prosenttia. 55 vuotta täyttäneet kurovat kuitenkin eroa hyvää vauhtia kiinni.
Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, joskin heistäkin jo neljä viidestä (79 %) lukee digitaalisia sanomalehtiä joko pelkästään tai paperilehden ohella. Vuosi sitten digilukeminen ohitti painetun sanomalehden lukemisen 65 vuotta täyttäneiden ikäryhmässä, ja uusimmat tulokset kertovat digilukemisen vahvistuneen edelleen suhteessa paperilehden lukemiseen.
Painettua sanomalehteä lukee joka toinen (50 %) suomalainen, nuorimmista (15–24-vuotiaat) 29 prosenttia ja vanhimmista 72 prosenttia.
Vain digitaalisena sanomalehtiä lukee kaksi miljoonaa suomalaista. Määrä on kasvanut edellisvuodesta 97 000:lla, viisi prosenttia.
Sekä digitaalista että painettua sanomalehteä lukee 1,8 miljoonaa suomalaista. Pelkästään painettuna sanomalehtiä lukee 303 000 suomalaista, ja määrä on laskenut vuodessa 41 000:lla, lähes 12 prosenttia.
”Siirtymä digitaaliseen sisältöön on kasvanut vahvasti. On kuitenkin huomioitava, että painettu lehti on edelleen merkityksellinen tuote joka toiselle suomalaiselle, 65 vuotta täyttäneistä 17 prosentille jopa se ainoa tapa lukea sanomalehteä. Painetun sanomalehden jakelun vaikeutuessa ja kustannusten kasvaessa on luotava edellytykset, joilla printtiuskollisimmatkin kokevat ajan saatossa digipalvelut yhtä miellyttävinä, ellei jopa monipuolisuudessaan printtiä parempina”, toteaa Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen.
”Kaikilla on oltava mahdollisuus päästä tutkitustikin luotettavan ja asiantuntevan, itselleen merkityksellisen uutis- ja ajankohtaistiedon äärelle.”
Lisätiedot
Sirpa Kirjonen, markkinointi- ja tutkimusjohtaja, Uutismedian liitto
sirpa.kirjonen@uutismediat.fi, p. 040 777 7210
KMT-tutkimukseen liittyvät tiedustelut:
Kaija Sinko, toimitusjohtaja, MediaAuditFinland
kaija.sinko@mediaauditfinland.fi, p. 0400 489 876
Kansallisen Mediatutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy. KMT-tutkimukseen vastaa vuosittain 23 000 vähintään 15-vuotiasta suomalaista. Tietoja kerätään tasaisesti läpi vuoden. KMT:ssä on mukana 127 sanomalehteä. KMT:n tavoittavuusluvut syntyvät painetun sanomalehden numerokohtaisesta tavoittavuudesta ja digitaalisen lehden viikoittaisesta tavoittavuudesta.