Sanomalehdet ovat ylivoimaisesti luotettavin media
9.9.2024Sanomalehtien asema luotettavimpana mediana on ylivoimainen. Suomalaisista 77 prosenttia pitää painettuja tai digitaalisia sanomalehtiä luotettavina. Ero toiseksi sijoittuneeseen televisioon on 17 prosenttiyksikköä, ilmenee Iro Researchin elokuussa Uutismedian liiton toimeksiannosta tekemästä tutkimuksesta.
Koko aikuisväestöstä 77 prosenttia luottaa painettuihin tai digitaalisiin sanomalehtiin. Tulos on prosenttiyksikön korkeampi kuin vuotta aiemmin. Seuraavaksi eniten luotetaan tv-kanaviin tai niiden verkkopalveluihin (60 %). Kolmanneksi sijoittuvat radiokanavat tai niiden verkkopalvelut (45 %).
Luottamus sanomalehtiin on jatkanut tasaista kasvuaan. Nykyinen tulos on kolme prosenttiyksikköä korkeampi kuin vuonna 2018.
Sanomalehdet (painettu tai digitaalinen) ovat selkeästi luotetuin kaikissa 18 vuotta täyttäneiden ikäryhmissä. Television (tv-kanavat tai niiden verkkopalvelut) ja radion (radiokanavat tai niiden verkkopalvelut) luotettavuus painottuu erityisesti yli 65-vuotiaiden ikäryhmään.
Googleen, verkossa oleviin uutisportaaleihin, sosiaaliseen mediaan, tubettajiin ja blogeihin luotettavuuden liittää vain 1–5 prosenttia suomalaisista.
”Jopa kansallisen turvallisuuden takia on hienoa nähdä, että suomalaiset tunnistavat selkeästi erot erilaisten medioiden, tietolähteiden ja ajanviettoalustojen välillä. Valeuutiset ja yhteiskunnan hajaannukseen sekä demokratian murentamiseen pyrkivä piilovaikuttaminen eivät saa jalansijaa, kun luottamus kohdistuu journalistisin periaattein, päätoimittajavastuulla toimivien uutismedioiden sisältöön. Tulokset vahvistavat käsitystä suomalaisten vahvasta medialukutaidosta”, toteaa Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen.
”Vahvaan tulokseen ei toki sovi tuudittautua. Medialukutaito on taito, jota pitää tukea ja vahvistaa alati, koska tiedon vääristäjätkin ottavat aina vain uusia keinoja käyttöönsä.”
Luotettavuus, asiantuntevuus ja riippumattomuus tärkeimmät ominaisuudet
Kun suomalaisilta kysyttiin uutis- ja ajankohtaismedian tärkeimpiä ominaisuuksia, kirkkaaseen kärkeen sijoittui luotettavuus. Sen valitsi tärkeimmäksi lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisesta (87 %).
Toiseksi tärkeimmäksi uutis- ja ajankohtaismedian ominaisuudeksi nousi asiantuntevuus (75 %) kolmanneksi riippumattomuus (68 %).
Painetut tai digitaaliset sanomalehdet pitävät kärkisijaa myös asiantuntevuudessa (72 %). Toiseksi sijoittuvat tv-kanavat tai niiden verkkopalvelut (62 %) ja kolmanneksi radiokanavat tai niiden verkkopalvelut (46 %).
Myös riippumattomuudessa sanomalehdet ovat ykkönen (38 %), toisena televisio (36 %) ja kolmantena radio (31 %).
Vain 3–7 prosenttia suomalaisista liittää asiantuntevuuden tai riippumattomuuden Googleen, verkon uutisportaaleihin, sosiaaliseen mediaan, tubettajiin ja blogeihin.
Lataa graafit tutkimuksen tuloksista (pdf)
Lisätiedot
Sirpa Kirjonen, markkinointi- ja tutkimusjohtaja
p. 040 777 7210, sirpa.kirjonen@uutismediat.fi
Medioiden luotettavuutta, asiantuntevuutta, riippumattomuutta ja uutis- ja ajankohtaismedioiden tärkeimpiä ominaisuuksia tutkittiin osana Iro Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä 1000 vähintään 18-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tiedonkeruuaika oli 20.–28.8.2024. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan +/- 3,2 prosenttiyksikköä. Tutkimuksen tilasi Uutismedian liitto. Tutkimuksesta vastasi Iro Research Oy:ssä tutkimusjohtaja Sylva Vahtera.