Digitaaliset sanomalehdet ovat nuorten aikuisten tärkein uutislähde
10.9.2019Kaksi kolmasosaa (67 %) 18–24-vuotiaista seuraa uutisia eniten sanomalehtien digitaalisista palveluista. Nuoret aikuiset seuraavat Ylen televisiokanavia (30 %) vähemmän kuin Googlea (44 %), Facebookia (41 %) tai YouTubea (34 %).
Koko aikuisväestön tärkeimmät uutisten lähteet ovat Ylen televisiokanavat, sanomalehtien digitaaliset palvelut ja painetut sanomalehdet. Näitä kaikkia seuraa viikoittain vähintään 60 prosenttia suomalaisista.
Tiedot selviävät Sanomalehtien Liiton tilaamasta ja IRO Research Oy:n elokuussa tekemästä Tuhat suomalaista -tutkimuksesta, jossa selvitettiin mistä suomalaiset seuraavat uutisia ja mitkä ovat uutis- ja ajankohtaismedian tärkeimmät ominaisuudet.
Luotettavuuden merkitys on noussut selvästi ja sanomalehdet ovat luotettavin media
Suomalaisten mielestä uutis- ja ajankohtaismedian tärkein ominaisuus on luotettavuus (90 %), jonka merkitys on noussut edellisvuodesta peräti seitsemän prosenttiyksikköä. Seuraavaksi tärkeimmät ovat asiantuntevuus (82 %), riippumattomuus (72 %) ja laadukkuus (57 %). Kaikkien näiden ominaisuuksien merkitys on kasvanut viimeisen vuoden aikana selvästi.
Nuorten aikuisten keskuudessa luotettavuuden merkitys korostuu vielä voimakkaammin – 92 prosenttia 18–24-vuotiaista pitää sitä uutis- ja ajankohtaismedian tärkeimpänä ominaisuutena. Luotettavuutta seuraavat asiantuntevuus (76 %), laadukkuus (70 %) ja riippumattomuus (56 %).
Suomalaiset yhdistävät luotettavuuden useimmiten painettuihin tai digitaalisiin sanomalehtiin. Luotettavuuden liittää sanomalehtiin 75 prosenttia koko aikuisväestöstä ja 80 prosenttia 18–24-vuotiaista. Sanomalehtien jälkeen luotettavimpia ovat televisiokanavat tai niiden verkkopalvelut, joita pitää luotettavina 64 prosenttia aikuisväestöstä ja 57 prosenttia 18–24-vuotiaista.
> Tiedote 10.9.2019: Digitaaliset sanomalehdet ovat nuorten aikuisten pääasiallinen uutisten lähde