Digitaaliset sanomalehdet ovat nuorten aikuisten pääasiallinen uutisten lähde
10.9.2019Nuorimpien aikuisten uutismedian käyttö keskittyy voimakkaasti digitaalisten sanomalehtien lukemiseen. Kaksi kolmesta (67 %) 18–24-vuotiaasta seuraa uutisia sanomalehtien digitaalisista palveluista. Ylen televisiokanavat (30 %) jäävät nuorten aikuisten viikoittaisessa uutisseurannassa jopa Googlen (44 %), Facebookin (41 %) ja YouTuben (34 %) taakse, selviää IRO Research Oy:n elokuussa tekemästä Tuhat suomalaista -tutkimuksesta. Tutkimuksen tilasi Sanomalehtien Liitto.
Koko aikuisväestössä uutisten seuraaminen painottuu Ylen televisiokanaviin, sanomalehtien digitaalisiin palveluihin ja painettuihin sanomalehtiin. Kaikkia näitä seuraa viikoittain vähintään 60 prosenttia suomalaisista. WhatsAppin, YouTuben, Instagramin, Twitterin tai Snapchatin merkitys uutismediana on lähes olematon. Näistä uutisia ilmoittaa seuraavansa viikoittain vain 2–14 prosenttia suomalaisista.
”Digitaalisten sanomalehtien selkeää ykköstilaa nuorten aikuisten uutislähteenä selittää varmasti uutismedialta eniten vaadittava ominaisuus, luotettavuus. Sekä nuoret että vanhemmat aikuiset liittävät luotettavuuden voimakkaimmin juuri sanomalehtiin. Sanomalehtisisältöjen siirtyminen osaksi suomalaisten digitaalista arkea on onnistunut sekä käytön useuden että laatuvaatimusten osalta hyvin”, arvioi tuloksia Sanomalehtien Liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen.
Luotettavuuden merkitys noussut selvästi
Suomalaisten mielestä luotettavuus on uutis- ja ajankohtaismedian tärkein ominaisuus. Luotettavuuden valitsee tärkeimpien ominaisuuksien joukkoon 90 prosenttia suomalaisista aikuisista. Luotettavuuden merkitys on noussut edellisvuodesta peräti seitsemän prosenttiyksikköä. Seuraavaksi tärkeimmiksi sijoittuvat asiantuntevuus (82 %), riippumattomuus (72 %) ja laadukkuus (57 %). Kaikkien uutis- ja ajankohtaismedioiden tärkeimpien ominaisuuksien merkitys on kasvanut viimeisen vuoden aikana selvästi.
Nuorten aikuisten keskuudessa luotettavuuden merkitys korostuu vielä voimakkaammin. 18–24-vuotiaista 92 prosenttia pitää luotettavuutta uutis- ja ajankohtaismedian tärkeimpänä ominaisuutena. Luotettavuutta seuraavat asiantuntevuus (76 %) ja laadukkuus (70 %). Koko aikuisväestön kolmas, riippumattomuus, jää nuorten osalta neljänneksi (56 %).
Sanomalehdet ovat luotettavin media
Suomalaiset liittävät ominaisuuden luotettava useimmiten painettuihin tai digitaalisiin sanomalehtiin. Koko aikuisväestöstä luotettavuuden liittää sanomalehtiin 75 prosenttia ja 18–24-vuotiaista 80 prosenttia. Toisena luotettavuudessa ovat televisiokanavat tai niiden verkkopalvelut. Aikuisväestöstä niitä pitää luotettavina 64 prosenttia ja 18–24-vuotiaista 57 prosenttia. Kolmanneksi sijoittuvat radiokanavat tai niiden verkkopalvelut. Selvästi kärjestä taakse jäävän neljännen sijan jakavat painetut tai digitaaliset kaupunkilehdet sekä aikakauslehdet.
Googlea, sosiaalista mediaa, kuten Facebook, YouTube, Twitter, Instagram tai blogeja ja vlogeja suomalaiset eivät pidä luotettavina. Näihin luotettavuuden liittää vain 0–4 prosenttia aikuisista ja 18–24-vuotiaistakin vain 0–5 prosenttia.
> Lataa graafit tutkimustuloksista
Uutisten seuraamista, suomalaisten suhtautumista eri ominaisuuksien tärkeyteen ja luotettavuuden merkitystä uutis- ja ajankohtaismedioissa on tutkittu osana IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimusta varten tehtiin yhteensä 1000 tutkimushaastattelua. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tiedonkeruuaika oli 14.–22.8.2019. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan +/- 3,2 prosenttiyksikköä. Tutkimuksen tilasi Sanomalehtien Liitto.
Lisätiedot
Sirpa Kirjonen
Markkinointi- ja tutkimusjohtaja 040 777 7210 sirpa.kirjonen@uutismediat.fiKeskeistä työssäni on ymmärtää mitä uutismedian alalla tapahtuu, mihin olemme matkalla. Käytännössä tämä tapahtuu tekemällä monipuolista tutkimustoimintaa, keräämällä tilastotietoa ja yhdistämällä tietoa ja kokemusta jäsenten kanssa yhdessä tehtävällä ennakointityöllä. Jäsenyrityksille tarjottavan markkinointituen tavoitteena on pitää huolta siitä, että suomalaisten korkea kotimaisen ja luotettavan uutismedian käyttö säilyy ja syvenee.