Yhteiskunnalliset asiat ja politiikka kiinnostavat suomalaisia entistä enemmän
12.12.2023Useampi kuin joka toinen suomalainen (56 %) kokee mielenkiintonsa yhteiskunnallisiin asioihin kasvaneen, ilmenee Iro Researchin lokakuussa Uutismedian liiton toimeksiannosta toteuttamasta Suomalaisten uutismedia 2023 -tutkimuksesta. Kiinnostus on ollut kasvussa viime vuosina ja on nyt yhdeksän prosenttiyksikköä suurempi kuin kaksi vuotta sitten.
Lähes joka toinen (44 %) kertoo kiinnostuksensa politiikkaan lisääntyneen. Kasvua kahden vuoden takaiseen tasoon on viisi prosenttiyksikköä.
Kiinnostus sekä yhteiskunnallisiin asioihin että politiikkaan on kasvanut erityisesti 15–44-vuotiaiden keskuudessa.
Yle ja sanomalehdet laadukkaimmat ja luotettavimmat uutismediat verkossa
Yleisradion ja sanomalehtien digitaaliset palvelut ovat suomalaisten mielestä verkon laadukkaimmat ja luotettavimmat uutismediat.
Kun suomalaiset arvioivat verkossa julkaistavien uutispalveluiden luotettavuutta asteikolla 1–10, Yleisradion digitaaliset palvelut saavat arvosanan 7,9 ja sanomalehtien digitaaliset palvelut 7,6. Kolmanneksi sijoittuu MTV (7,0) ja neljännen sijan jakavat kaupunkilehdet (6,4) ja aikakauslehdet (6,4). Vähiten luotettaviksi arvioidaan erilaiset sosiaalisen median palvelut, hännänhuippuina TikTok (3,0) ja Jodel (3,1).
Suomalaisista kaksi kolmesta (67 %) ja 15–24-vuotiaista peräti kolme neljästä (76 %) kertoo luotettavuuden merkityksen kasvaneen heidän omassa mediankäytössään.
Suomalaiset antoivat asteikolla 1–10 Yleisradion digitaalisille palveluille laadukkuudesta arvosanan 7,8 ja sanomalehtien digitaalisille palveluille 7,6. Myös muiden medioiden digitaaliset palvelut saivat laadukkuudesta jokseenkin samat arviot kuin luotettavuudesta.
”Suomalaiset liittävät laadukkaan uutismedian ominaisuuksiin vahvasti luotettavuuden, mikä selvisi, kun pyysimme vastaajia kertomaan omin sanoin, millainen on laadukas uutismedia. Muita uutismedian laadukkuuteen laajasti liitettyjä ominaisuuksia ovat ajankohtaisuus, asiallisuus, monipuolisuus, puolueettomuus, rehellisyys, selkeys, tarkistetut faktat ja totuudenmukaisuus”, Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen kertoo.
Luottamus sekä toimittajiin että uutismedian puolueettomuuteen on kasvanut
Useampi kuin kaksi kolmesta (68 %) kertoo luottavansa suomalaisiin toimittajiin. Viime vuosina kasvussa ollut luottamus toimittajiin on neljä prosenttiyksikköä korkeampi kuin kaksi vuotta sitten.
Myös luottamus suurten suomalaisten uutismedioiden puolueettomuuteen on kasvanut. Nyt uutismedioiden puolueettomuuteen luottaa 53 prosenttia suomalaisista, mikä on kuusi prosenttiyksikköä enemmän kuin kaksi vuotta sitten.
Lähes kaikkien mielestä demokraattinen yhteiskunta tarvitsee monipuolisen median
Suomalaisista 87 prosenttia pitää monipuolista mediaa tarpeellisena demokraattiselle yhteiskunnalle. Yhtä moni (85 %) näkee suomalaisilla sanomalehdillä olevan merkittävä vaikutus yhteiskunnalliseen keskusteluun, ja lähes yhtä moni (78 %) pelkää yhteiskuntamme heikkenevän, jos kotimainen uutistarjonta yksipuolistuu.
”Kun tiedonkulun aina vain kasvava nopeus ja tarkempi kohdentaminen tuovat mukanaan hyvien asioiden lisäksi myös erittäin ikäviä ilmiöitä, kuten väärän ja valheellisen tiedon nopeaa levittämistä, on erinomaista todeta suomalaisten olevan hyvinkin tietoisia erilaisten mediaympäristöjen luotettavuudesta ja laadusta. Suomalaisiin uutismedioihin ja niiden tekijöihin luotetaan vahvasti ja jopa kasvavasti, mikä luo hyvän pohjan yhteiskuntamme säilymiselle vapaana demokratiana”, iloitsee Sirpa Kirjonen.
Painetut ja digitaaliset sanomalehdet koetaan vastuullisimmiksi medioiksi
Painetut sanomalehdet ja digitaaliset sanomalehdet jakavat ykkössijan ympäristövastuun, taloudellisen vastuun, sosiaalisen vastuun ja yhteiskuntavastuun yhteisarvosanassa. Lisäksi sanomalehdet nappasivat kärkisijat jokaisessa neljässä vastuullisuusosiossa.
Suomalaiset pitävät painettuja sanomalehtiä yhteiskuntavastuullisimpana (51 %) ja sosiaalisesti vastuullisimpana (39 %) mediana. Digitaaliset sanomalehdet ovat suomalaisten mielestä sekä ympäristövastuullisin (43 %) että taloudellisesti vastuullisin (30 %) media.
Lisätiedot
Sirpa Kirjonen, markkinointi- ja tutkimusjohtaja
sirpa.kirjonen@uutismediat.fi, p. 040 777 7210
Suomalaisten uutismedia 2023 -tutkimuksen toteutti Iro Research Oy. Tutkimuksen tilasi Uutismedian liitto. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä 1000 vähintään 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tiedonkeruuaika oli lokakuu 2023. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan noin +/- 3,1 prosenttiyksikköä.