Suomalaisista 93 prosenttia lukee sanomalehtiä
17.3.2020Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) 2019 mittauksen mukaan 93 prosenttia suomalaisista lukee viikoittain sanomalehtiä. Sanomalehtien lukeminen on hyvin yleistä kaikissa ikäryhmissä, vaihteluväli on 89–95 prosenttia. Nämä tavoittavuusluvut syntyvät painetun sanomalehden numerokohtaisesta tavoittavuudesta ja digitaalisen lehden viikoittaisesta tavoittavuudesta. Viikon aikana painettua tai digitaalista sanomalehteä lukee vähintään kerran 96 prosenttia suomalaisista.
Digitaalisena sanomalehtisisältöjä lukee kaikista 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista 87 prosenttia, 15–34-vuotiaista 96 prosenttia. Myös vanhimmat, yli 65-vuotiaat ovat löytäneet paperilehden ohelle digitaaliset sanomalehtisisällöt: heistä 72 prosenttia lukee sanomalehtiä digitaalisesti.
Painettuna sanomalehtiä lukee kaikista suomalaisista 59 prosenttia. Yleisintä painetun lukeminen on luonnollisesti vanhempien ikäryhmien kohdalla, yli 65-vuotiaista useampi kuin neljä viidestä lukee painettua sanomalehteä, 15–24-vuotiaista reilu kolmannes. Nuorimmille digitaalisten sisältöjen kuluttaminen on merkittävää, vanhimmilla korostuu painettu tuote.
Koska KMT on uudistunut sekä tutkittavan perusjoukon että tutkimusmenetelmän osalta, vuoden 2019 tuloksia ei voi verrata aiempien vuosien tuloksiin.