Sanomalehti on kaikkien suomalaisten media
13.10.2021Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2021) mittauksen mukaan 96 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. Sanomalehtien lukeminen on hyvin tasapuolista: sanomalehdet tavoittavat eri ikäisistä suomalaisista 91–97 prosenttia, kaikissa ammattiryhmissä työskentelevistä 91–99 prosenttia ja eri tuloisista kotitalouksista 95–98 prosenttia.
Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 86 prosenttia suomalaisista ja 25–44-vuotiaista 93 prosenttia. Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, joskin heistäkin kolme neljästä (75 %) lukee digitaalisia sanomalehtiä joko paperilehden ohella tai pelkästään digitaalisina.
Painettua sanomalehteä lukee kaikista 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista 56 prosenttia. Painetun sanomalehden lukeminen painottuu yli 65-vuotiaisiin. Heistä neljä viidestä (80 %) lukee painettua sanomalehteä ja 15–34-vuotiaista vain vajaa kolmannes (31–32 %).
Sekä painettuna että digitaalisena sanomalehteä lukee yli kaksi miljoonaa suomalaista. Vain digitaalisena sanomalehtensä lukee 1,7 miljoonaa suomalaista, pelkästään painettuna 423 000 suomalaista.
”Suomalaiset ovat jälleen todistetusti osoittaneet olevansa kiinnostuneita journalismin periaatteiden mukaan toimitetuista, luotettavista uutis- ja ajankohtaissisällöistä. Tämä on hieno asia meille kaikille sekä yhteiskunnallisesti että paikallisesti”, kommentoi Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen.
”Digiaika on tuonut mahdollisuuden lukea uusimpia sisältöjä tai aiemmin julkaistuja juttuja helposti lähes paikassa kuin paikassa, juuri itselle sopivina aikoina. Vahvan digitaalisen lukemisen rinnalla on kuitenkin huomionarvoista, että lähes 2,5 miljoonaa suomalaista lukee edelleen painettuakin sanomalehteä. Siksi olisi tärkeää, ettei mikään estäisi ihmisiä saamasta lehtiään niissä muodoissa, joissa he niitä haluavat lukea”, Kirjonen toivoo.
Lisätiedot
Sirpa Kirjonen, markkinointi- ja tutkimusjohtaja, Uutismedian liitto
sirpa.kirjonen@uutismediat.fi, p. 040 777 7210
KMT-tutkimukseen liittyvät tiedustelut:
Kaija Sinko, toimitusjohtaja, MediaAuditFinland
kaija.sinko@mediaauditfinland.fi, p. 0400 489 876
Kansallisen Mediatutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy. KMT-tutkimukseen vastaa vuosittain 23 000 vähintään 15-vuotiasta suomalaista. Tietoja kerätään tasaisesti läpi vuoden. KMT:ssä on mukana 129 sanomalehteä. KMT:n tavoittavuusluvut syntyvät painetun sanomalehden numerokohtaisesta tavoittavuudesta ja digitaalisen lehden viikoittaisesta tavoittavuudesta. Koska digitaalisen lukemisen mittaaminen on uudistunut, KMT:n kokonaistavoittavuusluvut eivät ole vertailukelpoisia edellisen vuoden tuloksiin.