Lähes kolmasosa mediaeuroista sijoitettiin sanomalehdistöön vuonna 2019
29.1.2020Mediamainontaan käytettiin 1,259 miljardia euroa vuonna 2019. Luku on 1,2 prosenttia suurempi kuin edellisenä vuonna. Nousu jatkuu jo toista vuotta.
Kantar TNS Oy:n ja media-alan liittojen kokoaman Mediamainonnan määrä 2019 -tilaston mukaan sanomalehdistön osuus kaikista mediainvestoinneista oli yhteensä 31 prosenttia. Tällä osuudella sanomalehdistö oli ylivoimaisesti suurin mediaryhmä.
Sanomalehtiin ja kaupunkilehtiin sijoitettiin 390,3 miljoonaa euroa. Painetun mainonnan osuus sanomalehtien ja kaupunkilehtien mediamyynnistä oli 77 prosenttia (298,9 milj. €) ja digitaalisen 23 prosenttia (91,4 milj. €). Edelliseen vuoteen verrattuna painettujen sanomalehtien mediamyynti laski 8,5 prosenttia ja painettujen kaupunkilehtien 4 prosenttia. Sanomalehtien ja kaupunkilehtien digitaalinen mediamyynti kasvoi 7,1 prosenttia.
> Kantar: Mediamainonnan määrä 2019 – nousu jatkuu jo toista vuotta
Mediaryhmien osuudet sisältäen verkkomainonnan. Lähde: Kantar TNS.