Uutismedian liitto

  • Sanomalehtihaku
  • Sanomalehtitieto
    • Sanomalehtien lukeminen
    • Mediamainonta
    • Jakelu
    • Sanomalehtien myynnin kehitys ja kustannusrakenne
    • Journalismi
      • Sananvapaus
    • Tekijänoikeus
    • Kansainväliset järjestöt
    • Media-alan järjestöt ja säätiöt
    • Termit ja luokittelut
    • Suomen ensimmäinen sanomalehti
  • Mediakasvatus
  • Ajankohtaista
  • Uutismedian liitto
    • Hallitus ja strategiaryhmät
    • Lausunnot
    • Informaatiolukutaitohanke 2023–2024
    • Toimisto
    • Säännöt
    • Jäsenyys
      • Jäsenmaksu
      • Jäsenyyden hakeminen
    • Kilpailut
    • Medialle
    • Nyhetsmediernas förbund
    • News Media Finland
  • EN
  • SV
Kirjaudu jäsensivuille
Yhteystiedot
  • EN
  • SV
Yhteystiedot
Kirjaudu jäsensivuille
  • Etusivu
  • /
  • Uutismedian liiton uutiset
  • /
  • Artikkelit
  • /
  • Lähes kaikki suomalaiset lukevat sanomalehtiä – ikään, ammattiin tai tulotasoon katsomatta
Paluu tiedotteet-listaukseen

Lähes kaikki suomalaiset lukevat sanomalehtiä – ikään, ammattiin tai tulotasoon katsomatta

23.9.2022

Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2022) mittauksen mukaan 95 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. Lukumääränä tämä tarkoittaa yli 4,1 miljoonaa ihmistä. Sanomalehtien lukeminen on hyvin tasapuolista: sanomalehdet tavoittavat eri ikäisistä suomalaisista 90–97 prosenttia, eri ammattiryhmissä työskentelevistä 90–98 prosenttia ja eri tuloisista kotitalouksista 94–98 prosenttia.

Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 86 prosenttia suomalaisista. Yleisintä digilukeminen on 35–44-vuotiaiden ikäryhmässä, 94 prosenttia. Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, joskin heistäkin kolme neljästä (74 %) lukee digitaalisia sanomalehtiä joko paperilehden ohella tai pelkästään digitaalisina.

Painettua sanomalehteä lukee kaikista suomalaisista 55 prosenttia. Painetun sanomalehden lukeminen painottuu yli 65-vuotiaisiin. Heistä neljä viidestä (79 %) lukee painettua sanomalehteä. Vähiten, alle kolmasosa, painetun lehden lukijoita löytyy 15–34-vuotiaiden ikäryhmästä (30–31 %).

Sekä painettuna että digitaalisena sanomalehteä lukee lähes kaksi miljoonaa suomalaista. Vain digitaalisena sanomalehtensä lukee reilut 1,7 miljoonaa suomalaista, pelkästään painettuna 418 000 suomalaista.

”On hienoa, että tutkitusti suomalaisten mielestä luotettavin media, sanomalehdet painettuina tai digitaalisina, on myös vuodesta toiseen ahkerassa käytössä. Sisällön kuluttamiseen yhdelle sopii digi, toiselle printti, monille molemmat, kaikille ilahduttavasti kuitenkin jokin tapa”, kommentoi Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen.

Lisätiedot

Sirpa Kirjonen, markkinointi- ja tutkimusjohtaja, Uutismedian liitto
sirpa.kirjonen@uutismediat.fi, p. 040 777 7210

KMT-tutkimukseen liittyvät tiedustelut:
Kaija Sinko, toimitusjohtaja, MediaAuditFinland
kaija.sinko@mediaauditfinland.fi, p. 0400 489 876

Kansallisen Mediatutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy. KMT-tutkimukseen vastaa vuosittain 23 000 vähintään 15-vuotiasta suomalaista. Tietoja kerätään tasaisesti läpi vuoden. KMT:ssä on mukana 130 sanomalehteä. KMT:n tavoittavuusluvut syntyvät painetun sanomalehden numerokohtaisesta tavoittavuudesta ja digitaalisen lehden viikoittaisesta tavoittavuudesta.

Jaa
Uutismedian Liiton logo
Uutismedian liitto on sanomalehtien ja kaupunkilehtien julkaisijoiden ja muiden yksityisten uutismedioiden toimialajärjestö. Vahvistamme uutismedian elinvoimaisuutta, tuotamme tietoa ja toimimme informaatio- ja medialukutaidon sekä luotettavan mediasisällön puolesta. Me tunnemme uutismedian!
  • Sanomalehtihaku
  • Sanomalehtitieto
  • Mediakasvatus
  • Ajankohtaista
  • Uutismedian liitto

Uutismedian liitto
Eteläranta 10
00130 HELSINKI

09 2287 7300

info@uutismediat.fi

Tilaa uutiskirje

Tarkemmat yhteystiedot Näytä evästeasetukset
Logo jossa Ukrainaa tukeva valkoinen teksti keltaisen auringonkukka ikonin ympärillä.