Suuret Lehtipäivät 20.–21.11. Jyväskylässä

OHJELMA

Kaksipäiväinen seminaari on täynnä monipuolista ohjelmaa ja hyödyllistä tietoa. Luvassa on myös paljon mukavia kohtaamisia kollegoiden ja liiton väen kanssa sekä kaupunkilehtien ja paikallislehtien parhaimmiston julkistaminen ja juhlistaminen Vuoden parhaat -gaalassa.

Torstai 20.11.

11.00–12.30 ELÄVÄ PAIKALLISJOURNALISMI VAHVISTAA DEMOKRATIAA

Seminaarin avaus

News Deserts & The Information Crisis *
Journalisti, kirjailija Martin Gelin

Miksi paikallisjournalismi on tärkeää ja millä se rahoitetaan tulevaisuudessa?
Keskustelemassa professori Mikko Villi, Jyväskylän yliopisto, puheenjohtaja Marjaana Varmavuori, Suomen journalistiliitto, paikallislehtijaoston puheenjohtaja Jukka Huikko ja kaupunkilehtijaoston puheenjohtaja Karri Kannala. Keskustelua vetää päätoimittaja, toimitusjohtaja Heli Keskinen, Kangasalan Sanomat Oy.

12.30–13.30 LOUNAS

13.30–15.30 LUKIJOISTA LIIKKEELLE

NTM editorial strategy – From business of journalism to friendly SWAT teams *
Head of Editorial Development Jens Pettersson, NTM Media

Suhde kuntoon ja eläväksi!
Yleisötyön keskeinen rooli Kaleva Mediassa
Yleisösuhdepäällikkö Sauli Pahkasalo, Kaleva Media

Mistä löytyy ratkaisu lehtien fyysiseen jakeluun?
Erilaisia jakeluratkaisujaan esittelevät ja jakelun tulevaisuudesta keskustelevat hallituksen jäsen Lauri Hakama, Orimattilan Sanomat Oy, toimitusjohtaja Milla Sirén, Pirmediat Oy, ja päätoimittaja Veera Vasara, Kaleva Media. Keskustelua vetää Suomen Lehdistön tuottaja Janne Arola.

15–15.30 KAHVI

15.30–17 PAINETUSTA PIKSELIIN

Goodbye to print in 2027: This is how Nordjyske will become 100% digital *
Editor-in-Chief Kevin Walsh, Det Nordjyske Mediehus

Saavutettavuus parantaa uutismedian käytettävyyttä
Liiketoiminta- ja kehitysjohtaja Terhi Tamminen, Avaava

Paikallisuutiset ja nuoret – Miten nuoret haluavat nauttia uutisensa?
Toimittaja Anniina Väisänen, Savo-Karjalan Media, ja päätoimittaja Henna Lammi, Kaleva Media

19.30 VUODEN PARHAAT -GAALA
Teemana vuoden paras pikkujouluristeily

* Puheenvuoro toteutetaan etäyhteydellä.

Perjantai 21.11.

9.30–11 JOURNALISMIPAJA (kokoustila Tempo)

Mitä kaupunkilehtikilpailussa ja paikallismediakilpailussa opittiin
Oulun ammattikorkeakoulun ja Jyväskylän yliopiston opiskelijat

Mistä ideoita kun ei ole uutisia?
Urheilutoimituksen esihenkilö Heikki Kärki, Päijänne Media Oy

9.30–11 MYYNTIPAJA (kokoustila Agenda)

Miten poliittisen mainonnan asetus, vapautuva pelimainonta ja muuttuva alkoholilainsäädäntö vaikuttavat lehtien mediamyynnin käytänteisiin?
Lakiasiainjohtaja Ismo Huhtanen, Uutismedian liitto

Lukijoita digiin
Kuluttajamyynnin ja markkinoinnin johtaja Mika Benson, Etelän liiketoiminta-alue, Mediakonserni Keskisuomalainen

Paikallisuus elää myös digissä – Näin hyödynnät digimainonnan mahdollisuudet ja kasvatat myyntiä
Head of Media Solution Emmi Tiilikainen, Meks, Mediakonserni Keskisuomalainen

11.30–12.30 TYÖSSÄ JAKSAMINEN

Pienen työyhteisön hyvinvointi ja esihenkilön jaksaminen
Toimittaja Lauri Jaakkola ja HR Partner Heidi Nousiainen, Mediakonserni Keskisuomalainen

12.30–13.30 LOUNAS

PUHUJAT

Mika Benson: Lukijoita digiin

Mediakonserni Keskisuomalaisen Etelän liiketoiminta-alueen kuluttajamyynnin ja markkinoinnin johtaja Mika Benson kehittää sekä nykyisiä että uusia kuluttajatulovirtoja ja etsii jatkuvasti uusia tapoja parantaa B2C- ja B2B-markkinointia. Hänellä on vahva visio uutismedian digitaalisesta tulevaisuudesta ja siitä, miten lukijasuhdetta ja sitoutumista voidaan vahvistaa verkossa. Hän edistää tekoälyn hyödyntämistä ihmisten työkaluna, ei korvaajana 

Martin Gelin: Uutiserämaat ja informaatiokriisi

Demokratia on heikentynyt yli 70 maassa viimeisen vuosikymmenen aikana, ja uutiserämaiden riski kasvaa. Informaatiokriisiä ei voida ratkaista ilman paikallismedian vahvistamista. Yhdysvalloissa paikallisuutisten katoaminen on jättänyt tilaa säätelemättömille sosiaalisen median alustoille ja puolueellisille vaihtoehtomedioille. Martin Gelin tarkastelee näiden muutosten seurauksia ja kertoo, miten Eurooppa voi välttää saman kehityksen.

Martin Gelin on toimittaja ja palkittu kirjailija, joka on julkaissut seitsemän kirjaa Yhdysvaltain politiikasta ja kulttuurista. Hän työskenteli yli 20 vuotta Dagens Nyheterin Yhdysvaltain-kirjeenvaihtajana ja on kirjoittanut myös muun muassa The GuardianiinThe Washington Postiin ja The New York Timesiin. Gelin on tunnettu asiantuntija kansainvälisessä mediassa sekä Ruotsin televisiossa ja radiossa.

Lauri Hakama: Mistä löytyy ratkaisu lehtien fyysiseen jakeluun?

Lauri Hakama on lehtiperhettä 3. sukupolvessa. Häntä ei kasvatettu kustannustoimintaan mukaan, mutta on siihen mukaan kasvanut. Hän on Pitäjäsanomat Oy:n hallituksen jäsen ja hoitaa yrityksessä erilaisia hallinnollisia asioita mukaan lukien jakelun järjestäminen. 

Ismo Huhtanen: Poliittisen mainonnan asetuksen, vapautuvan pelimainonnan ja muuttuvan alkoholilainsäädännön vaikutukset mediamyyntiin

Lakiasiainjohtaja Ismo Huhtanen vastaa Uutismedian liitossa uutismedian edunvalvonnasta ja tukee asiantuntemuksellaan myös Medialiiton edunvalvontaa. Hän edistää työllään riippumattoman uutismedian toimintavapautta ja sananvapautta sekä auttaa jäsenistön toimitusten johtoa julkaisutoimintaan liittyvissä kysymyksissä. 

Jukka Huikko: Miksi paikallisjournalismi on tärkeää ja millä se rahoitetaan tulevaisuudessa?

Jukka Huikko on Ylä-Satakunnan Sanomalehti Oy:n toimitusjohtaja ja paikallislehti Ylä-Satakunnan päätoimittaja, joka tunnetaan paikallisjournalismin puolestapuhujana. Hän toimii parhaillaan Uutismedian liiton paikallislehtijaoston puheenjohtajana ja on ollut mukana erityisesti paikallislehdistön elinvoimaisuutta koskevassa keskustelussa. Huikon työn ytimessä on paikallisen tiedonvälityksen turvaaminen ja lähidemokratian vahvistaminen. 

Lauri Jaakkola: Pienen työyhteisön hyvinvointi ja esihenkilön jaksaminen

Lauri Jaakkola toimi Nurmijärven Uutisten vs. päätoimittajana 2024. KMT-mittauksissa ”Nurkkari” oli tuolloin eniten digilukijamääräänsä kasvattanut kaupunkilehti Suomessa. Päätoimittajan ei täytynyt tehdä ylitöitä tavoitteet täyttääkseen. 

Karri Kannala: Miksi paikallisjournalismi on tärkeää ja millä se rahoitetaan tulevaisuudessa?

Karri Kannala on Mediakonserni Keskisuomalaisen Etelä-Suomen aluejohtaja ja Helsingin Uutisten päätoimittaja. Hän on työskennellyt Mediakonserni Keskisuomalaisessa 18 vuotta useissa eri tehtävissä useilla eri paikkakunnilla. Kannala on Uutismedian liiton hallituksen jäsen ja kaupunkilehtijaoston puheenjohtaja.

Heli Keskinen: Miksi paikallisjournalismi on tärkeää ja millä se rahoitetaan tulevaisuudessa?

Heli Keskinen on Kangasalan Sanomien toimitusjohtaja-päätoimittaja, joka uudistaa rohkeasti paikallisjournalismia. Hän painottaa asiakaslähtöisyyttä, digikehitystä ja yhteisön palvelemista selkeällä ja vaikuttavalla otteella. 

Henna Lammi: Paikallisuutiset ja nuoret

Millaisista paikallisuutisista nuoret ovat kiinnostuneita ja millä keinoin paikallismedia voi päästä osaksi nuorten media-arkea? Henna Lammi kertoo nuorten tavoittamisesta mediakasvatuksen ja kouluyhteistyön keinoin.

Henna Lammi on Rantalakeuden päätoimittaja, joka on työskennellyt myös uutispäällikkönä, politiikan toimittajana ja väitöskirjatutkijana. Hän suhtautuu intohimoisesti journalismiin ja uskoo laadukkaiden sisältöjen vetoavan lukijoihin iästä riippumatta.

Heidi Nousiainen: Pienen työyhteisön hyvinvointi ja esihenkilön jaksaminen

Heidi Nousiainen on Mediakonserni Keskisuomalaisen HR Partner, joka työskentelee konsernin yhtiöiden esihenkilöiden ja johdon tukena henkilöstöasioissa. Hänellä on pitkä HR-kokemus eri toimialoilta erityisesti työkyky- ja työhyvinvointiteemojen parissa. Hän haluaa olla osaltaan rakentamassa parempaa ja kestävämpää työelämää ja mahdollistaa työssä onnistumiset.

Sauli Pahkasalo: Suhde kuntoon ja eläväksi!

Sauli Pahkasalo on pitkän linjan journalisti, joka toimi yli 20 vuoden ajan paikallis-, kaupunki- ja maakuntamedioissa. Elokuussa hän aloitti Kaleva Median toimitusten yleisösuhdepäällikkönä. Yleisösuhdetyö on ollut hänelle tärkeä asia myös päätoimittajavuosina, ja nyt hän keskittyy siihen täysin. ”Unelmaduuni”, hän toteaa. Esimerkkejä yleisötyöstä Kaleva Mediassa voit lukea tästä Suomen Lehdistön jutusta.

Jens Pettersson: Toimitusstrategia ja ketterät tiimit

Miten paikallismedia voi uudistua ja kasvaa digiaikana? Jens Pettersson kertoo, mitä NTM:ssä on tehty toimitusstrategian eteen ja kuinka journalismi on yhdistetty ketteriin tiimeihin ja millaisia tuloksia on saavutettu. Hän avaa kokemuksiaan muun muassa digitaalisten tilausten määrätietoisesta kasvattamisesta.

Jens Pettersson vastaa toimitusstrategiasta ja journalistisesta kehityksestä NTM:ssä, yhdessä Ruotsin suurimmassa paikallismediakonsernissa, jolla on 16 toimitusta eri puolilla maata. Pettersonilla on yli 20 vuoden kokemus toimitustyöstä pääasiassa Upsala Nya Tidningissä, jossa hän muun muassa johti lehden digitaalista muutosta.

Terhi Tamminen: Saavutettavuus parantaa uutismedian käytettävyyttä

Mihin kehitysalueisiin kannattaa kiinnittää huomiota, jotta lehtien käytettävyys paranee nimenomaan ikääntyvän väestön kannalta? Terhi Tamminen käy puheenvuorossaan läpi huomioita Uutismedian liitolle laaditusta saavutettavuusauditoinnista ja käyttäjätestauksesta.

Terhi Tamminen on Avaavan perustaja ja liiketoiminta- ja kehitysjohtaja, jolla on yli 15 vuoden kokemus esteettömyyden ja inklusiivisuuden edistämisestä. Hän konsultoi, kouluttaa ja lisää tietoisuutta saavutettavien digitaalisten ympäristöjen ja esteettömien ympäristöjen kehittämisestä eri toimialoilla. Puhujana hän yhdistää strategisen ajattelun ja käytännön kokemuksen siitä, miten tuotteet, palvelut ja fyysiset ympäristöt voidaan suunnitella, toteuttaa ja arvioida niin, että ne palvelevat aidosti kaikkia – iästä, kyvystä tai elämäntilanteesta riippumatta.

Emmi Tiilikainen: Paikallisuus elää myös digissä – Näin hyödynnät digimainonnan mahdollisuudet ja kasvatat myyntiä

Emmi Tiilikainen on pitkän linjan mediamyynnin tekijä, joka tuntee digimainonnan mahdollisuudet paikallisen median näkökulmasta. Vuosien kokemus uutismedian kaupallisen kehityksen ytimessä on tuonut hänelle vahvan näkemyksen siitä, miten asiakasymmärrys, data ja digiratkaisut käännetään myynnin kasvuksi. 

Marjaana Varmavuori: Miksi paikallisjournalismi on tärkeää ja millä se rahoitetaan tulevaisuudessa?

Marjaana Varmavuorion Suomen Journalistiliiton puheenjohtaja. Hän on työskennellyt suurimman osan toimittajan urastaan kaupunki- ja paikallislehdissä. 

Veera Vasara: Mistä löytyy ratkaisu lehtien fyysiseen jakeluun?

Veera Vasara on kaupunkilehti Uuden Rovaniemen päätoimittaja, jonka mielestä merkityksellinen media välittää paikallisia tuntoja ja tunnelmia parhaimmillaan yhteiskunnallisesti kehystettynä. Rovaniemellä työnsarkaa tarjoaa erityisesti matkailubuumi ja sen vaikutukset asukkaisiin.

Mikko Villi: Miksi paikallisjournalismi on tärkeää ja millä se rahoitetaan tulevaisuudessa?

Mikko Villi on journalistiikan professori Jyväskylän yliopistossa. Hän tutkii muun muassa journalismin digitaalista siirtymää, uutismedian kulutuskäyttäytymisen muutoksia sekä mediatyön ja mediayritysten johtamisen haasteita. Villi on saanut yhdessä kollegoidensa kanssa kaksi journalismin tutkimuksen arvostetuinta palkintoa, Wolfgang Donsbach Outstanding Journal Article of the Year Award -palkinnon sekä Bob Franklin Journal Article Award -palkinnon uutisten välttelyä käsittelevästä artikkelista ”Taking a Break from News. A Five-nation Study of News Avoidance in the Digital Era”. Tällä hetkellä Villi johtaa tutkimushanketta journalistisen työn merkityksellisyydestä sekä suomalaisia osatutkimuksia maailmanlaajuisissa hankkeissa Worlds of Journalism Study (LMU München) ja Digital News Report (Oxfordin yliopiston Reuters Institute for the Study of Journalism).

Anniina Väisänen: Paikallisuutiset ja nuoret

Millaisista paikallisuutisista nuoret ovat kiinnostuneita ja millä keinoin paikallismedia voi päästä osaksi nuorten media-arkea? Anniina Väisänen kertoo paikallisuutisten tekemisestä Tiktokiin.

Anniina Väisänen on paikallislehti Uutis-Jousen toimittaja, joka on paljasjalkainen savolainen, mutta silti ihan mukava. Hän on työskennellyt nykyisessä pestissään vuodesta 2021. Hän tekee sosiaalista mediaa, Instagramia ja Tiktokia, muiden työtehtävien ohessa. Hänen vahvuutensa sosiaalisen median tekemisessä on uteliaisuus.

Kevin Walsh: Hyvästit printille 2027

Det Nordjyske Mediehus on päättänyt lopettaa painetut sanomalehtensä vuonna 2027 ja siirtyä kokonaan digitaaliseen toimintamalliin. Kevin Walsh esittelee, miten uudistus toteutetaan, kuinka vanhoista tavoista irtaudutaan ja mitä se merkitsee mediatalon tulevaisuudelle. Aiheesta lisää tässä Suomen Lehdistön jutussa.

Kevin Walsh on Det Nordjyske Mediehusin vastaava päätoimittaja. Hän siirtyi tehtävään kaksi vuotta sitten ja on sen jälkeen johtanut strategiaa, jonka tavoitteena on muuttaa mediatalo täysin digitaaliseksi ja kestäväksi liiketoiminnaksi. Aiemmin Walsh johti toimituksellista kehitystä Berlingske Mediassa Kööpenhaminassa.

Tervetuloa Suurille Lehtipäiville!